I full gang med Gardermoen-påbygget

Moelven Limtre er nå i full gang med å heise på plass de to limtreaksene som hver veier 150 tonn. Disse skal holde oppe det nye påbygget av terminalen på Gardermoen (OSL).

Direktør Åge Holmestad kan fortelle at bedriften etter 14 dager knallhardt arbeid på byggeplass er i rute til montasjen av takelementer skal ta til.

- Nå er den første av to akser, som hver består av to fagverksbjelker, på plass. En akse er 90 meter lang og veier 150 tonn. Vi har dermed på plass nesten halvparten av hovedkonstruksjonene, og jeg tror vi skal klare å holde tidsplanen dersom det ikke skjer noe spesielt, sier Holmestad.

Holmestad, som selv har vært til stede ute på byggeplass i flere dager og netter, er imponert over innsatsen og arbeidet som foregår på Gardermoen.

- Det er vanskelig å beskrive det som foregår. Folk må nesten se det sjøl. Derfor anbefaler jeg alle reisende til å ta seg en tur ut av avgangshallen og kikke til venstre. Der kan de betrakte arbeidet selv, sier Holmestad.

Han forteller at hver av de to aksene består av fire seksjoner som monteres sammen.

- Seksjon nummer tre som ble heist i natt veier hele 57 tonn. Jeg kan skrive under på at det er forholdsvis imponerende og ikke minst spennende å betrakte ei heisekran som beveger seg bortover bakken med en konstruksjon på 57 tonn hengende 25 meter oppi lufta, sier Holmestad.

Moelven Limtre AS, som leverte limtrekonstruksjonene til de nye hovedflyplassen på Gardermoen som åpnet i oktober 1998, skal nå utvide et litt for lite terminalbygg møt øst med 2500 kvadratmeter i grunnflate og med minst to plan. Produksjonen har blitt gjort i sin helhet av Moelven Limtre AS. I tillegg har selskapet innleid kapasitet til montering.