Sjekk håndverkeren

En enkel oppskrift for å sjekke ut håndverkeren kan være avgjørende for om badet ditt blir ferdigstilt til sommeren.

I fjor brukte vi til sammen 45 milliarder kroner på oppussing viser tall fra Prognosesenteret. Oppussing, vedlikehold og oppføring av boliger utgjør en stor andel av Forbrukerrådets henvendelsesstatistikk og utgjorde til sammen rundt 5000 henvendelser i 2007. I tillegg omhandler nesten 25 prosent av alle avgjørelsene i Forbrukertvistutvalget klager på håndverkertjenester.

- Følger du noen retningslinjer, kan du lett unngå å havne i statistikken. Vi anbefaler forbrukere å sette av tid til en seriøsitetssjekk før man engasjerer håndverkere og foretar bestillinger, sier Roger Helde, underdirektør i Forbrukerrådet.

1. Benytt nettsidene forbrukerportalen.no/bolig
2. Krev bruk av standardkontrakter
3. Brønnøysundsregisteret (Har firmaet organisasjonsnummer får du også sjekket ut om firmaet eventuelt skulle være konkurs eller driver svart)
4. Finn ut om håndverkeren er fagmann via bransjeorganisasjonene.
5. Sjekke referanser (be referanser fra tidligere oppdrag)
6. Har firmaet sentral eller lokal godkjenning? (Undersøk databasen hos Statens byggtekniske etat)

Bruk kontrakt
- Ved å bruke kontrakt unngår man diskusjoner og tvister vedrørende pris, tidsfrister og materialvalg, sier Roger Helde. Halvparten av henvendelsene vi mottar på dette området omhandler nettopp disse punktene.

Standard Norge har to kontrakter når du skal pusse opp, 3501 som anvendes på arbeid opptil ca. 100.000.- og 3502 som er en mer omfattende kontrakt for arbeid som overstiger denne summen.

Tilgjengelig forbrukerinformasjon
- Økt kundekompetanse og bevisstgjøring av forbrukerne vil kunne være med på å redusere konfliktnivået i markedet, sier Helde.

Forbrukerrådets informasjon på boligsidene på forbrukerportalen er et samarbeid med Byggekostnadsprogrammet, som har målsetting å bedre kundekompetansen og ansvarliggjøre alle ledd i byggeprosessen.