Bør se på konkurransen i bensinmarkedet

Alle de store bensinstasjonene setter opp prisene på bensin og diesel mandag formiddag. Dette er en så påfallende praksis at Konkurransetilsynet bør se på det, mener professor Frode Steen.

Sammen med Øystein Foros har han gjennomført en treårig undersøkelse av hvordan bensinprisene endrer seg i en ukentlig syklus.
- Det er et veldig tydelig mønster ved at bensinprisene er lavest i helgen og mandag formiddag. Mandag ettermiddag er de på sitt høyeste nivå. Prisbevisste bilister bør unngå å fylle tanken mandag ettermiddag, sier Steen.

Ser på konkurransen
Tirsdag orienterte de to forskerne Konkurransetilsynet i Bergen om funnene. Uten å trekke bastante konklusjoner om samarbeid mellom de store bensinselskapene mener de at den koordineringen som foregår når det gjelder veiledende pris er et konkurransepolitisk problem.

Konkurransetilsynet er innstilt på å se på om den samhandlingen som forskerne har påvist, fører til svekket konkurranse.

- Dette er et marked vi har fulgt med på en tid, og vi kommer til å vurdere dette framover. Vi har hatt møte med forskerne, og vi har et samarbeid med NHH om å følge med på dette, opplyser kommunikasjonsdirektør i tilsynet, Astrid Tomassen.

Kjenner mønsteret
De to forskerne har lagt fram deler av undersøkelsen tidligere. Kunnskapen om bensinprissyklusen har spredt seg blant bilistene, enten gjennom undersøkelsen eller ved egne observasjoner langs veien.

Men nesten to tredjedeler av bensinkundene er likevel ikke klar over dette mønsteret, og det viser seg at 41 prosent av dem som kjører inn på en stasjon for å fylle ikke ser på prisen, forteller Steen.

Fra torsdag til mandag
Steen og Foros har påvist at det skjedde et skifte i prissettingen rundt påsken i 2004. Tidligere var torsdag den dyreste dagen mens mandag har vært dagen da bensinprisene går opp de siste fire årene.

Prisvariasjonen hver mandag skyldes at bensinselskapene og stasjonene setter opp sin fortjenestemargin. Verken oljeprisen eller skattenivået endrer seg de fleste mandager, og kan derfor ikke være med og forklare prisvariasjonen.
De som distribuerer og selger bensinen får bare rundt 10 prosent av bensinprisen som bilistene betaler. I helgen er marginen svært lav, og prisøkningen mandag betyr derfor mye for selskapenes og stasjonenes fortjeneste.

Veiledende priser
Bensinselskapene har avvist at det foregår noe samarbeid om bensinprisene. Steen og Foros har imidlertid påpekt at det er enkelt for de fire store selskapene å gå inn på hverandres internettsider og finne veiledende pris hos konkurrentene.

Undersøkelsen av prisvariasjoner har vist at prisøkningene på bensinstasjoner landet rundt følger veiledende priser med små lokale variasjoner.

Bensinselskapene har anledning til å fastsette prisen på heleide stasjoner, men på stasjoner selskapene ikke eier, vil et slikt prispålegg være i strid med konkurranseloven. Selskapene hevder selv at de ikke driver diktering av prisene overfor stasjonene.