Satser stort på merkevarebygging

Mesterhus forbereder seg på dårligere tider ved å ruste opp hele organisasjonen i tillegg til at det satset stort på merkevarebygging.

 

Kjededirektør Arve Solheim la betydelig vekt på merkevarebygging i sitt åpningsforedrag på Mesterhuskonferansen på Svalbard torsdag. Selv om 2007 ble et meget godt år for kjeden og at 2008 tegner til også å bli bra, er det viktig å forberede seg på trangere tider, sa Solheim.

- Vi er urolige for salget fremover og derav igangsettingen for 2009. Det skyldes rentenivået, uro på børsene, økte materialpriser og kommende kostnadsøkninger på grunn av nye forskriftskrav og mulighetene for fallende priser på bruktbolig, sa han.

- Vårt felles fokus både på kjedekontoret og ute i virksomhetene er derfor å ha fokus på salg. Merkenavnet Mesterhus må spikres fast. Det er også årsaken til at merkevarebygging nå er en av de store sakene i kjeden. Spør man vanlige folk er det få som klarer å skille den ene kjeden fremfor den andre. Hvem som er størst er det få som vet. Vi vet også at forbrukernes valg av boligaktør er svært tilfeldig. Et sterkere merkenavn kan derfor bli utslagsgivende i en nedgangstid, sa Solheim.

- Vi har jobbet for å få frem et nytt slagord - Mesterhus - det blir som avtalt! Dette forplikter. Vi må også få frem enda mer skriftlighet enn hva som er tilfelle i dag. Løse muntlige avtaler holder ikke lenger. Mesterhuset har arbeidet frem et uttall hjelpemidler som de enkelte medlemmene kan bruke. Får vi dette i system, slipper vi mange problemer, fremholdt han.
- Ofte skal det veldig små endringer til for at alle i prosessen - byggherren inkludert - blir fornøyde, sa han.