Støyende kampfly kan endre bybildet i Bodø

Støyen fra de nye kampflyene kan endre bybildet i Bodø dersom regjeringen og Stortinget følger forsvarssjefens anbefaling om å gjøre byen til Norges fremtidige kampflybase.

Støyen fra de nye jagerflyene kan bli betydelig verre enn fra dagens F-16. Hvor mye er ennå ikke klart, men i en studie utført av Forsvarsbygg og kvalitetssikret av SINTEF vurderes tre alternativer.

Studien konkluderer med at det mest støyende alternativet vil koste 6,5 milliarder kroner og bety at 2.234 boliger i Bodø blir fraflyttet, mens ytterligere 1.801 boliger må gjennomgå omfattende støyisolering.

Et slikt inngrep i bybildet kan også skremme politikerne fra å følge det fagmilitære valget av Bodø.

For Ørland og Evenes vil konsekvensene bli vesentlig mindre, men også her er den økte støyen fra de nye kampflyene et betydelig problem.

Militærfaglig råd
I Forsvarsstudie 07, som er et militærfaglig råd til forsvarsministeren, er det tatt forbehold om konsekvensene av økt støynivå ved valg av Bodø som militær hovedflyplass.

Kommunikasjonsoffiser i Luftforsvarsstaben, Jannicke Gerner Bjerkås, sier til NTB at studien fra Forsvarsbygg er basert på estimater.

- De nye kampflyene er ennå ikke satt i produksjon, og støytallene er derfor bare beregnet, sier Bjerkås.

Hun sier dette er en svært viktig rapport som gir et bilde av hvilke virkninger plasseringen kan få for sivilbefolkningen, men mener at det fortsatt er for mange usikre faktorer til at det kan trekkes sikre slutninger.

Til forsvarsministeren
Rapporten ble ferdig den 13. desember. Den er laget på oppdrag av generalinspektøren for Luftforsvaret og har status som en foreløpig utredning som skal anskueliggjøre konsekvensene ved valg av de tre basene Ørland, Bodø og Evenes.

- Vi vet at rapporten foreligger og regner med at den blir oversendt departementet med det første, sier kommunikasjonsdirektør Kåre Helland-Olsen i Forsvarsdepartementet.

Rapporten vil bli vurdert i forbindelse med utarbeidelsen av langtidsproposisjonen for Forsvaret som skal foreligge før påske.

Helland-Olsen regner med at den vil være en av mange viktige faktorer som må vurderes, men også han viser til at rapporten er en teoretisk faglig betraktning basert på tilgjengelig informasjon i dag.

- Det er en stund fram til flyene skal anskaffes og før den tid vil vi vite mer om hva det virkelige støynivået blir, sier Helland-Olsen.