Færre vil studere realfag

Realfagselever i videregående skole vil ikke studere realfag. Mange samler realfagspoeng for å komme inn på andre studier, viser en rapport fra Statistisk sentralbyrå.

Antall søkere til realfagsstudier

2001: 14 136

2002: 13 947

2003: 13 319

2004: 13 004

2005: 12 361

2006: 12 888

Kilde: SSB

- Det er helt klart at ordningen med realfagspoeng i videregående skole ikke har fungert godt nok, sier generalsekretær Kari Kjenndalen i Forskerforbundet.

Tilleggspoeng

I flere år har elever i videregående skole fått tilleggspoeng for å velge realfag. Målet med ordningen var blant annet å få flere til å søke seg til ingeniørstudier, matematikk, kjemi og fysikk på høyskoler og universiteter

Nå viser en fersk rapport at det ikke har gått slik. Halvparten av elevene med flest realfagspoeng fra videregående skole, søker seg nemlig til medisin, veterinær- og tannlegestudier og økonomiske fag.

- Elevene samler realfagspoeng for å komme inn på andre krevende studier. Det er som forventet at mange elever søker seg til helseprofesjonene. Det beklagelige er at ikke flere søker seg til de rene realfagene, sier Kjenndalen.

Rapporten fra Statistisk sentralbyrå er laget på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og ser på sammenhengen mellom valg av realfag på videregående skole og søkning til høyere utdanning.

Færre søker realfag

Søkningen til realfag på universiteter og høyskoler har gått kraftig ned siden 2001, da 19 prosent av studentene valgte realfag. I fjor valgte bare 14 prosent av studentene realfag.

Nedgangen har kommet i samme periode som elever i videregående har fått tilleggspoeng for å velge realfag.

Forskerforbundet, som organiserer 16 000 ansatte i forskning og høyere utdanning, frykter at nedgangen vil ha uheldige konsekvenser.

- I første omgang vil det gå ut over kunnskapsutviklingen og forskningen i realfagene. Men ringvirkningene vil være store for hele samfunnet hvis ikke utviklingen snus. Vi trenger flere kjemikere, fysikere og matematikere, sier Kjenndalen

Nå etterlyser Forskerforbundet nye tiltak for å få opp interessen for de rene realfagene.

- Både myndighetene og lærestedene må på banen. Det er ikke godt nok at bare halvparten av de flinkeste realfagselevene velger realfag. Vi trenger tiltak som sørger for at flere realfagselever fra videregående vil studere realfag på universiteter og høyskoler, sier Kari Kjenndalen i Forskerforbundet.