Biler kan ikke kalles «miljøvennlige»

Ord som «miljøvennlig» eller «grønn» skal bort fra bilannonsene.

Klimaproblemer og miljøspørsmål er aktuelle saker og viktig for mange bilkjøpere. Nye retningslinjer fra Forbrukerombudet slår fast at bilbransjen ikke får lokke kunder med go'ord som «miljøvennlig», men i stedet må informere om objektive miljøegenskaper og nøytral produktinformasjon.

- Folk skal vite sikkert at det utgjør en forskjell for miljøet når de tar valg basert på bilannonser. Det er så mange påstander knyttet til miljøvennlighet og utslipp at vi har sett oss nødt til å lage retningslinjer for hvordan bilbransjen miljømarkedsfører produktene sine, sier seksjonssjef Bente Øverli i Forbrukerombudet.

I sommer møttes Forbrukerombudet og representanter for bilbransjen, samt Vegdirektoratet og miljøorganisasjoner for å drøfte bruken av miljøpåstander i markedsføring. Alle var den gang enige om at man bør unngå begreper som «miljøvennlig», og heller satse på nøytral og konkret informasjon som for eksempel om utslipp.

Øverli sier Forbrukerombudet vil følge nøye med for å sikre at de nye retningslinjene overholdes.