Ønske om uavhengig veitilsyn

Ønske om et uavhengig veitilsyn og kritikk av Statens vegvesen som en vanskelig samarbeidspartner, var hovedresultatet av en høring i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité tirsdag ettermiddag.

Høringen dreide seg om stortingsmelding 68 om «en del saker på Samferdselsdepartementets område», og ikke Hanekleivtunnelen. Kritikk av Statens vegvesen Tunnelen ble likevel berørt da Byggenæringens Landsforening (BNL) sa at man hadde hatt et sterkt ønske om godt samarbeid med Statens vegvesen om Hanekleivtunnelen, og at man hadde hatt en god dialog med fagpersoner i Vegvesenet, men ikke fått gjennomslag når man hadde kommet høyere opp i systemet. Vegvesenet er lite lydhøre og vanskelig å komme i kontakt med, sa Audun Lågøyr i BNL. Han fikk støtte av flere, blant andre Hans Petter Strifeldt i Norsk Motorcykkel Union, som sa at Vegvesenet er en lukket organisasjon som er lite flink til å lytte. Uavhengig tilsyn Det var ellers et felles ønske fra deltakerne; BNL. Maskinentreprenørenes Forbund, Rådgivende Ingeniørers Forening, Trygg Trafikk, Norges Automobil-Forbund og Norsk Motorcykkel Union, om at det bør opprettes et uavhengig veitilsyn. Når spørsmålet om hvilke oppgaver og myndighetsområde et slikt tilsyn skulle ha, ble svarene mer uklare. Hovedoppgaven må være å avdekke og påpeke steder og strekninger som er en fare for veisikkerheten og kontrollere tunneler, bruer og rasfarlige strekninger, mente leder for Samfunnspolitisk avdeling i NAF, Ole Helmick Øen.