Hjullaster på rullebanen like før landing

På vei inn til landing oppdaget pilotene en hjullaster på rullebanen. Flygelederen hadde glemt seg bort.

Flygelederen ved Alta lufthavn hadde rett og slett glemt at han hadde gitt en hjullaster tillatelse til å stå på rullebanen der et fly skulle lande. Nestenulykken skjedde 20. april i fjor og er omtalt i en rapport fra Havarikommisjonen denne uken, skriver Nordlys. Seksjonssjef for luftfart i Statens Havarikommisjon for Transport, Per Erik Bakke, sier til Aftenposten.no at flere prosedyrer sviktet i minuttene før den alvorlige hendelsen. Flygelederen satt i en privat telefon da lufttrafikktjeneste-fullmektig spurte om hjullasteren kunne kjøre ut på rullebanen. Flygelederen signaliserte med tommelen i været, men glemte senere at tillatelsen var gitt. I tillegg ble det gitt landingsklarering til flyet så lenge som fem minutter før landing. Dette kan ha gjort at flygelederen har mistet fokus, heter det i rapporten fra Havarikommisjonen. Det var heller ikke markeringer med blinkende rødt lys på bordet foran flygelederen, noe som skal være fast prosedyre dersom et kjøretøy befinner seg på rullebanen.