Flygelederen ved Alta lufthavn hadde rett og slett glemt at han hadde gitt en hjullaster tillatelse til å stå på rullebanen der et fly skulle lande. Nestenulykken skjedde 20. april i fjor og er omtalt i en rapport fra Havarikommisjonen denne uken, skriver Nordlys. Seksjonssjef for luftfart i Statens Havarikommisjon for Transport, Per Erik Bakke, sier til Aftenposten.no at flere prosedyrer sviktet i minuttene før den alvorlige hendelsen. Flygelederen satt i en privat telefon da lufttrafikktjeneste-fullmektig spurte om hjullasteren kunne kjøre ut på rullebanen. Flygelederen signaliserte med tommelen i været, men glemte senere at tillatelsen var gitt. I tillegg ble det gitt landingsklarering til flyet så lenge som fem minutter før landing. Dette kan ha gjort at flygelederen har mistet fokus, heter det i rapporten fra Havarikommisjonen. Det var heller ikke markeringer med blinkende rødt lys på bordet foran flygelederen, noe som skal være fast prosedyre dersom et kjøretøy befinner seg på rullebanen.
- Nøkkelord
- Import