Byggmax med seks byggevarehus

I løpet av våren skal den svenske byggevarekjeden Byggmax med lavpriskonsept etablere seks byggevarehus i Norge.

I løpet av våren skal den svenske byggevarekjede Byggmax med lavpriskonsept etablere seks byggevarehus i Norge. Vi er opptatt av å selge rimelige byggevarer av beste kvalitet til privatmarkedet, sier daglig leder for Byggmax i Norge, Jon Ola Stokke. Kjedens ambisjon er å etablere seg som en av de store byggevarekjedene i Norge. Det norske markedet er det markedet i Norden hvor folk bruker flest penger på bygging og oppussing per innbygger. Det er et meget attraktivt marked for byggevareaktører. Det finnes ikke et lavpriskonsept i dette markedet i Norge. Derfor burde det være god plass til oss her. Vi mener at de eksisterende aktørene har hatt uforskammet høye priser til forbrukerne i lang tid. Vi tilbyr ingen rabatter til proffkunder eller lokkevarer. Kun faste lave priser, fremholder Jon Ola Stokke. De største kategoriene Byggmax har er trelast, gulv, isolering, gips, sement, vinduer, dører og maling. Byggmax mener at de skal dekke rundt 80 prosent av forbrukernes primærbehov med sine byggevareprodukter. I følge en pressemelding har Byggmax vunnet flere svenske prissammenligninger og kjeden har en ambisjon om å være om lag 10 til 30 prosent billigere enn andre aktører på markedet. I 1993 etablerte Byggmax et drive-in system. Dette tar kjeden nå med seg til Norge. Vi vektlegger at det skal være enkelt og oversiktelig å handle hos oss. Vi har et velprøvd drive-in system samt lyse og oversiktlige butikker med god produktskilting og prisinformasjon. Alle våre priser og lagersaldo vil også gjøres tilgjengelig for våre kunder via kjedens hjemmesider. Det er lagt opp slik at det skal være enkelt for kunden, og kunden skal være mest mulig selvhjulpen, opplyser Stokke. De seks stedene hvor Byggmax åpner byggevarehus i løpet av første halvår i år er; Hamar, Skien, Vøyenenga, Kongsvinger, Drammen og Abildsø i Oslo. Byggmax ble etablert i Sverige i 1993. I dag finnes det 35 utsalgssteder i Sverige og kjeden omsatte i 2006 for drøye 1,3 milliarder svenske kroner. De siste fem årene har kjeden vokst med 30 til 40 prosent hvert år.