Ingeniører slakter Vegvesenets tunnelbygging

Vegvesenet går på akkord med sikkerheten under tunnelbygging, mener Rådgivende ingeniørers forening (RIF).

Foreningen organiserer ulike autoriserte rådgivningsfirmaer, og har medlemmer som har jobbet både for Vegvesenet og Jernbaneverket. Medlemmer som blant annet er geologer, og som skal fylle rollen som garantister for sikkerhet under bygging av vei- og jernbanetunneler. Dagen før den uavhengige granskningskommisjonen skal legge fram sin rapport etter raset i Hanekleivtunnelen i Vestfold, retter RIF et voldsomt angrep på Statens vegvesen. Ifølge administrerende direktør Siri Legernes skvises geologer i Vegvesenet av hensyn til økonomi og tempoet i tunnelbyggingen, mens rollene deres respekteres i Jernbaneverket. Geologer på jobb for Vegvesenet blir i flere tilfeller avvist når de vil stanse fremdrift for å gjennomføre økt sikring eller økt renskning inne i fjellet, sier Legernes til Aftenposten. Hun konstaterer at mens Jernbaneverket har en grundig kvalitetskontroll, går Vegvesenet på akkord med premissene for den norske måten å bygge tunneler på. Utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet sier kritikken fra RIF er ukjent for ham. Jeg vet det har vært diskutert om vi legger for mye vekt på pris i forbindelse med konsulenttjenester. Men her er det laget nye retningslinjer, som understreker at kompetanse og erfaring skal tillegges vekt, sier han.