Norges første DBO bruentreprise

Norske og internasjonale enteprenører inviteres til å komme med anbud på Norges første DBO (Design, Build, Operate) bruentreprise i mars.

Brua er klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad og er en del av veprosjektet Rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Brua blir 100 meter lang med to kjørefelt i hver retning og består av en klaff på 30 meter. Totalkostnad for bruentreprisen anslås til 140 millioner kroner. - Vi har valgt DBO som kontraktsform for å stimulere til kvalitet i prosjektering- og byggefasen, forteller byggeleder Bettina Sandvin i Statens vegvesen. Målsetningen er å få en mest mulig driftssikker bru. Kontrakten omfatter to bruer: Eksisterende Kråkerøy bru og ny klaffebru over Vesterelva. Begge bruene skal fjernstyres av Statens vegvesens vegtrafikksentral i Oslo. Operatøransvar (daglig åpning og lukking for båttrafikk) inngår ikke i DBO-kontrakten. Ny klaffebru over Vesterelva Ny klaffebru over Vesterelva skal bygges med fire kjørefelt og to fortau. Brua er 100 meter lang og skal bygges med tre spenn: To sidespenn og ett klaffespenn. Den skal bygges med en klaff og en overliggende motvekt. Klaffen skal løftes ved hjelp av hydrauliske sylindere. Seilingsbredde er 30 meter. Denne kontrakten omfatter både prosjektering og bygging av den nye klaffebrua med tilhørende styringssystem. Kontrakten omfatter også ansvar for drift og vedlikehold i 15-20 år. Eksisterende Kråkerøy bru Eksisterende Kråkerøy bru er en mekanisk klaffebru med to klaffer. Brua ble bygget i 1957 og styres per i dag fra et styringstårn på brua. Denne kontrakten omfatter delvis ombygging av brumaskineriet slik at brua kan fjernstyres fra vegtrafikksentralen i Oslo. Kontrakten omfatter også prosjektering av nytt styringssystem, samt legging av nytt slitelag på brua. Kontrakten omfatter drift og vedlikehold av de deler som leveres i henhold til kontrakten i 15-20 år. Prosjektet venter nå på at Stortinget skal behandle Stortingsproposisjon om bompengefinansiering for rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse, men det forventes at bruentreprisen kan utlyses i mars. Informasjon om kontrakten vil være tilgjengelig på www.vegvesen.no/rv108 når den er klar til utlysning. Planlagt åpning av den nye klaffebrua er sommeren 2009. Bakgrunnsinformasjon: Bygging av ny klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad er en del av vegprosjektet rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Formålet med vegprosjektet er å: Gi befolkningen på Kråkerøysiden styrket beredskap i form av ny bru. Utbedre eksisterende vegnett for bedre fremkommelighet både for motoriserte og myke trafikanter. Tilrettelegge for byutvikling i Fredrikstad.