Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Norges første DBO bruentreprise

Publisert: 08.02.2007 09:00. Sist endret: 27.11.2013 19:41.

Norske og internasjonale enteprenører inviteres til å komme med anbud på Norges første DBO (Design, Build, Operate) bruentreprise i mars.
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

  • Den siste kneika?

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Brua er klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad og er en del av veprosjektet Rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Brua blir 100 meter lang med to kjørefelt i hver retning og består av en klaff på 30 meter. Totalkostnad for bruentreprisen anslås til 140 millioner kroner. - Vi har valgt DBO som kontraktsform for å stimulere til kvalitet i prosjektering- og byggefasen, forteller byggeleder Bettina Sandvin i Statens vegvesen. Målsetningen er å få en mest mulig driftssikker bru. Kontrakten omfatter to bruer: Eksisterende Kråkerøy bru og ny klaffebru over Vesterelva. Begge bruene skal fjernstyres av Statens vegvesens vegtrafikksentral i Oslo. Operatøransvar (daglig åpning og lukking for båttrafikk) inngår ikke i DBO-kontrakten. Ny klaffebru over Vesterelva Ny klaffebru over Vesterelva skal bygges med fire kjørefelt og to fortau. Brua er 100 meter lang og skal bygges med tre spenn: To sidespenn og ett klaffespenn. Den skal bygges med en klaff og en overliggende motvekt. Klaffen skal løftes ved hjelp av hydrauliske sylindere. Seilingsbredde er 30 meter. Denne kontrakten omfatter både prosjektering og bygging av den nye klaffebrua med tilhørende styringssystem. Kontrakten omfatter også ansvar for drift og vedlikehold i 15-20 år. Eksisterende Kråkerøy bru Eksisterende Kråkerøy bru er en mekanisk klaffebru med to klaffer. Brua ble bygget i 1957 og styres per i dag fra et styringstårn på brua. Denne kontrakten omfatter delvis ombygging av brumaskineriet slik at brua kan fjernstyres fra vegtrafikksentralen i Oslo. Kontrakten omfatter også prosjektering av nytt styringssystem, samt legging av nytt slitelag på brua. Kontrakten omfatter drift og vedlikehold av de deler som leveres i henhold til kontrakten i 15-20 år. Prosjektet venter nå på at Stortinget skal behandle Stortingsproposisjon om bompengefinansiering for rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse, men det forventes at bruentreprisen kan utlyses i mars. Informasjon om kontrakten vil være tilgjengelig på www.vegvesen.no/rv108 når den er klar til utlysning. Planlagt åpning av den nye klaffebrua er sommeren 2009. Bakgrunnsinformasjon: Bygging av ny klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad er en del av vegprosjektet rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse. Formålet med vegprosjektet er å: Gi befolkningen på Kråkerøysiden styrket beredskap i form av ny bru. Utbedre eksisterende vegnett for bedre fremkommelighet både for motoriserte og myke trafikanter. Tilrettelegge for byutvikling i Fredrikstad.

Nøkkelord:

Import
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen