Flymekling på overtid

Fire og en halv time på overtid i Norwegian-meklingen var det ennå ikke lagt fram noen skisse til løsning.

Samtlige Norwegian-fly settes på bakken fra torsdag morgen dersom meklingen mellom YS-forbundet Parat og NHO-bedriften Norwegian Air Shuttle ikke fører fram. Natt til torsdag jobbet partene på overtid på riksmeklingsmannens kontor for å unngå at det skjer. Det er ennå ikke lagt fram noen skisse til løsning, men partene jobber hardt og kontinuerlig, fikk NTB opplyst hos Riksmeklingsmannen klokken 04.30 torsdag. Tidligere onsdag kveld sa meklingsmann Merete Smith til NTB at meklingen er vanskelig. Partene står langt fra hverandre, sa hun ved 19-tiden onsdag. Ordinært oppgjør Det er fagforbundet Parat som har varslet streik for 184 kabinsjefer i Norwegian. Ifølge meklingsmannen foreligger det totalt 200 plassoppsigelser. Det er uansett nok til å lamme all trafikk med Norwegians fly fra torsdag morgen. I utgangspunktet gjelder meklingen et ordinært tariffoppgjør. Men strid om Norwegians bruk av lærlinger på spesielle vilkår og innleid arbeidskraft i stedet for fast ansatte, bidrar til å gjøre meklingen om ny tariffavtale vanskelig. Slik sett er det arbeidsrettslige spørsmål, mer enn uoverensstemmelse om lønn, som i tilfelle vil utløse streiken. Lange dager Lederen i Parat, Elisabeth Eliasson, sa til NTB tidligere onsdag at de kabinansatte i Norwegian har arbeidsdager på opptil 14 timer. I tillegg jobber de 12 av 17 helger. Våre krav er egentlig nokså selvsagte. Vi vil ha rett til å spise i løpet av en arbeidsdag og vi vil at alle kabinsjefer skal være fast ansatt i Norwegian, sier hun. Eliasson mener de kabinansatte hos Norwegian bør ha samme rett som andre til rekreasjon og et sosialt liv og samtidig tilstrekkelig tid til å utføre pålagte oppgaver. Lærlingordningen Striden om betingelsene for lærlingene i Norwegian er blant de vanskeligste temaene i meklingen. Norwegians kabinpersonale består av både fast ansatte, lærlinger og innleid personale. Det siste året har Norwegian tatt inn cirka 80 lærlinger, som nå utgjør nesten en tredel av kabinbesetningen. Lærlingsaken har fått Parat til å se rødt. Lederen Lisbeth Eliasson har karakterisert det som sosial dumping å ansette lærlinger i stedet for å ansette på ordinær måte. Hun beskylder konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian for å bryte med grunnleggende arbeidsrettslige prinsipper. Det siste året har Norwegian anskaffet fem nye fly og utvidet med 35 nye flyruter, uten å ansette nytt kabinpersonale på ordinær måte. Vi aksepterer ikke at selskapet utnytter lærlingordningen på denne måten, sier Eliasson.