Vi er redd for at dette vil føre til ytterligere prisøkninger, flere problemer med at man ikke får de varer man har bestilt i tide, mangel på arbeidskraft og dertil mer ukontrollert arbeidsinnvandring. I mange lokalsamfunn blir det nå bonanza, men så kan det hele være over om et par år. Det måtte være mye bedre om man fordelte noen av de offentlige prosjektene over flere år. Det ville gi jevnere sysselsetting, mindre press ute i byggenæringen, og bedre HMS. Vi er redd for at det store presset man nå får kan skape flere ulykker. Vi er overbevist om at det blir dårligere bygging og dertil økte vedlikeholdskostnader om noen år. Og når det blir mer bygging, ja, da kommer det også flere lastebiler ut på veiene og ulykkene der kan også øke. Ellers er vi glad for at Regjeringen endelig begynner å forstå at det må gjøres noe på anleggssiden. BNL har terpet gang på gang at det er forskjell på bygg og anlegg. Det er ikke lenge siden at finansministeren gikk ut med påstanden om at det ikke kunne skje noe på veisiden på grunn av presset i bygg og anlegg. Nå har hun tatt inn over seg at det er forskjell. Bevilgningene til vei og bane øker og kommer endelig opp på nivået til Nasjonal Transportplan. Det er bra, men som sagt den sterke satsingen på bygg kunne vi ha tenkt oss gikk over litt lenger tid. Ellers merker vi oss at Regjeringen foreslår å øke satsen for arbeidsgiveravgift med 1 prosentpoeng for sysselsatte over 62 år. Det kommer fram i regjeringens forslag til statsbudsjett. Endringen skal gjøres gjeldende fra neste år. Beløpet skal brukes til å styrke ulike tiltak knyttet opp mot avtalen om et inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) i følge NTB. I en tid man ønsker flere eldre i jobb skjønner vi ikke dette argumentet.
- Nøkkelord
- Import