Nærmere byggestart på Lysaker-Sandvika

Onsdag 30. august vedtok Bærum kommunestyre reguleringsplanen for nytt dobbeltspor på strekningen Lysaker-Sandvika. Dermed går forberedelsene til anleggsstart inn i siste fase. Første tunnelsalve sprenges etter planen i mars 2007.

Som kjent har det vært et sterkt lokalt engasjement for å få kommunen til å lage en alternativ reguleringsplan. Ønsket er at Jernbaneverket skal bore Bærumstunnelen med tunnelboremaskin (TBM) i steden for å sprenge, skriver Jernbaneverket på sine nettsider. Kommunestyret vedtok imidlertid rådmannens planforslag, som innebærer sprenging av en ettløps, dobbeltsporet tunnel med atkomst fra tre tverrslag. Mindre endringer Reguleringsplanen lå ute til offentlig ettersyn i vår, og fristen for å komme med merknader var 12. mai. Totalt kom det inn 54 merknader fra privatpersoner, beboergrupper, bedrifter, offentlige etater, naturorganisasjoner og velforeninger. Siden har Jernbaneverket og Bærum kommune i fellesskap kommentert alle de 54 innkomne høringsuttalelsene, og det er gjort noen endringer i planen. Deler av en turvei langs Engervannet, som var ønsket av Bærum kommune, har blitt tatt ut av planen på grunnlag av merknadene. Det ble også foretatt noen mindre justeringer under den politiske behandlingen i Plan- og miljøutvalget, Formannskapet og Kommunestyret.