Usikkert når rasvei kan åpnes

Statens vegvesen kan foreløpig ikke si noe om når rv. 15 mellom Vågå og Lom kan bli åpnet igjen. Alle reisende som ikke er avhengig av å kjøre gjennom Ottadalen oppfordres til å velge alternative ruter, f.eks E16 eller E136.

Om lag 30 meter av riksveien er rast ut, her er det et krater som er åtte meter dypt på det verste. I tillegg til at veien er borte, må store mengder masse fjernes før vegen kan åpnes igjen. Lokal omkjøringsvei har dårlig kapasitet og det oppfordres om å kjøre E16 eller E136 Det er omkjøring via fv. 468 med kolonnekjøring. Dette er en smal grusvei som verken er bygd for stor trafikk eller tunge kjøretøyer. Vi oppfordrer på det sterkeste at all gjennomfartstrafikk som ikke må innom Ottadalen velger alternative ruter. I tillegg er det viktig at de som kjører på fv. 468 forbi Vågåvatnet respekterer kolonnekjøringen, og ikke kjører på egen hånd. Det er få møteplasser og trafikkkaos vil gjøre det enda vanskeligere for utrykningskjøretøyer, understreker seksjonssjef Arne Bjørklund i Statens vegvesen Gudbrandsdal distrikt. - E 136 går fra Dombås via Åndalsnes til Ålesund. Her kan Sunnmøre og Nordfjord nås via for eksempel rv. 63 eller E39. - E16 går gjennom Valdres til Lærdal og videre til Voss og Bergen. Her kan Sunnfjord nås med ferge over Sognefjorden fra f.eks Fodnes til Mannheller. Sikkerhet har førsteprioritet i oppryddingsarbeidet Opprydding og utbedringer er allerede i gang der det er vurdert å være trygt. Mandag ettermiddag ble områdene ovenfor rasstedet inspisert fra helikopter, og her ligger det store mengder løsmasser i fjellskjæringene. - Vi må sette sikkerheten først, men setter i gang med arbeid så snart vi kan. Mandag kveld eller tirsdag morgen starter arbeidet med en midlertidig løsning. Slik kan vi få i hvert fall ett felt på plass så snart tunnelen er ryddet for masse, sier Bjørklund. Arbeidet med en permanent løsning vil ta noe mer tid. Det må sannsynligvis bygges en kulvert, dvs en konstruksjon som holder vegen oppe der massene har rast ut. Fakta om Byrbergtunnelen Byrbergtunnelen på rv. 15 mellom Vågå og Lom sto ferdig i 1973. Tunnelen er 500 meter lang, med god standard, innvendig belysning og hvitmalte vegger for bedre sikt. Tunnelen har antakeligvis reddet mange liv gjennom mer enn 30 år, både med tanke på utforkjøringer ut i Vågåvatnet, og også ras som nå i sist helg.