Veidekke lavest på tunneloppgradering

Veidekke har gitt det klart laveste anbudet på oppgradering av Ellingsøy- og Valderøytunnelen ved Ålesund.

Anbudsummen er på 180,9 millioner kroner. Ca 13 millioner høyere ligger Skanska med 193,9 millioner kroner.T redje anbyder Mesta ligger vel 100 millioner over konkurrentene med 298,4 millioner kroner . Ellingsøy og Valderøytunnelen er henholdsvis 3 520 og 4 222 meter lange. Før de ble åpnet høsten 1987 var Vardøtunnelen den eneste undersjøiske vegtunnelen i Norge. Kravene til tunnelstandard er vesentlig skjerpet siden den gangen, og Vegvesenet mener at tiden nå er inne for oppgradering. Alle installasjoner som har betydning for trafikken skal skiftes ut, bortsett fra pumpeanlegget. Knøler i profilet blir pigget eller strosset bort. I hver av tunnelene blir det sprengt en nisje som er stor nok til at et vogntog kan snu hvis det skulle bli behov for det. Trafikken skal gå gjennom tunnelene i hele anleggsperioden, men de vil trolig bli stengt enkelte netter. Hvordan trafikken skal avvikles er ikke endelig avgjort, men trolig blir det kolonnekjøring. Hensynet til trafikken gjør arbeidet tidkrevende. Oppgraderingen blir ikke ferdig før om to år. De totale omkostningene er beregnet til 241 millioner kroner.