Dårlig vedlikehold er ulønnsom veipolitikk

Vedlikeholdsetterslepet fordeler seg slik: riksveier 12,1 milliarder kroner, fylkesveier 11,0 milliarder kroner og kommunale veier 17,1 milliarder kroner, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Etterslepet er høyest på Vestlandet, med et behov på 9,6 mrd. kroner fordelt på Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. På Østlandet er etterslepet tilsvarende; 9,2 mrd fordelt på Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. I Nord-Norge og på Sørlandet er vedlikeholdsbehovet på hhv 7,3 og 7,9 mrd. kroner. - Et så stort vedlikeholdsetterslep er ulønnsom veipolitikk. Hele samfunnet taper på dette. Trafikantene og næringslivet påføres høyere transportkostnader, og staten får en dyrere vedlikeholdsregning når opprustingen ikke lenger kan utsettes. Vi setter nå vår lit til at samferdselsminister Liv Signe Navarsete blir en av budsjettvinnerne til høsten, slik at etterslepet kan tas igjen samtidig som trykket på investeringssiden øker, sier fagsjef Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken. Etterslep på vedlikehold av veiene er kostnadene ved å bringe veien fra sin nåværende tilstand til et definert tilstandsnivå slik at veien oppfyller sin tiltenkte funksjon over en normal levetid. Driftskostnader er ikke en del av etterslepet. Normal levetid på en vei er basert på tekniske og økonomiske betraktninger. Manglende vedlikehold har blant annet ført til dårlig asfaltdekke, svakheter i stålkonstruksjoner på bruer og veifundament, behov for nytt veiutstyr, vedlikehold av tunneler og miljøtiltak. Dette fører til redusert trafikksikkerhet på de aktuelle veiene. Ifølge SINTEF Bygg og Miljø innebærer et underoptimalt nivå på drift og vedlikehold dels at trafikantene påføres større kostnader og ulemper enn de burde ha, dels at vegholderen selv vil få et unødvendig kostbart vedlikehold om noen år. I revidert budsjett kom det en tilleggsbevilgning på 116 millioner kroner til asfaltlegging. - Revidert gir signaler om at regjeringen kjenner til problemene. Det er positivt. Men 116 millioner monner lite når behovet er på over 40 milliarder. Vi forventer en betydelig økning, og registrerer at opposisjonen ved Fremskrittspartiet har fremmet forslag om en tiltakspakke for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet, sier Vilrid Femoen.