Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Dårlig vedlikehold er ulønnsom veipolitikk

Publisert: 25.05.2006 10:00. Sist endret: 27.11.2013 19:47.

Vedlikeholdsetterslepet fordeler seg slik: riksveier 12,1 milliarder kroner, fylkesveier 11,0 milliarder kroner og kommunale veier 17,1 milliarder kroner, i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer

  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars

  • HRP har fått skoleprosjekter for en milliard det siste året

  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer
  • Byggevareindustrien rapporterer om godt salg i mars
  • HRP har fått skoleprosjekter for en milliard det siste året
  • Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav
  • Stopp for planer om bussterminal over Oslo S
  • Fagforbundet-leder varsler «opprør» hvis det ikke blir lønnsvekst
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen
  • Daglig leder tiltalt for grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold: - Særdeles skjerpende omstendigheter
  • Ny daglig leder i Opplandske Betong
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Etterslepet er høyest på Vestlandet, med et behov på 9,6 mrd. kroner fordelt på Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane. På Østlandet er etterslepet tilsvarende; 9,2 mrd fordelt på Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland. I Nord-Norge og på Sørlandet er vedlikeholdsbehovet på hhv 7,3 og 7,9 mrd. kroner. - Et så stort vedlikeholdsetterslep er ulønnsom veipolitikk. Hele samfunnet taper på dette. Trafikantene og næringslivet påføres høyere transportkostnader, og staten får en dyrere vedlikeholdsregning når opprustingen ikke lenger kan utsettes. Vi setter nå vår lit til at samferdselsminister Liv Signe Navarsete blir en av budsjettvinnerne til høsten, slik at etterslepet kan tas igjen samtidig som trykket på investeringssiden øker, sier fagsjef Vilrid Femoen i Opplysningsrådet for Veitrafikken. Etterslep på vedlikehold av veiene er kostnadene ved å bringe veien fra sin nåværende tilstand til et definert tilstandsnivå slik at veien oppfyller sin tiltenkte funksjon over en normal levetid. Driftskostnader er ikke en del av etterslepet. Normal levetid på en vei er basert på tekniske og økonomiske betraktninger. Manglende vedlikehold har blant annet ført til dårlig asfaltdekke, svakheter i stålkonstruksjoner på bruer og veifundament, behov for nytt veiutstyr, vedlikehold av tunneler og miljøtiltak. Dette fører til redusert trafikksikkerhet på de aktuelle veiene. Ifølge SINTEF Bygg og Miljø innebærer et underoptimalt nivå på drift og vedlikehold dels at trafikantene påføres større kostnader og ulemper enn de burde ha, dels at vegholderen selv vil få et unødvendig kostbart vedlikehold om noen år. I revidert budsjett kom det en tilleggsbevilgning på 116 millioner kroner til asfaltlegging. - Revidert gir signaler om at regjeringen kjenner til problemene. Det er positivt. Men 116 millioner monner lite når behovet er på over 40 milliarder. Vi forventer en betydelig økning, og registrerer at opposisjonen ved Fremskrittspartiet har fremmet forslag om en tiltakspakke for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet, sier Vilrid Femoen.

Nøkkelord:

Import
 

Frp vil endre regelverket for moms på omtvistede krav

 

Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

 

Treindustrien melder om økning i salget av trebaserte byggevarer

 

Byggevare-industrien rapporterer om godt salg i mars

 

Daglig leder tiltalt for
grovt skattesvik og farlige arbeidsforhold:
- Særdeles skjerpende omstendigheter

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen