Personbilen den store miljø-synderen

Ifølge Oslo Sporveiers miljørapport for 2005 er kollektivtrafikken i Oslo blitt enda mer miljøvennlig sammenlignet med bilen.

Samfunnsregnskapet som er utarbeidet av Vestlandsforsking, viser at personbilen har fire ganger så høye kostnader som Sporveiens samlede kollektivtilbud per kilometer en person fraktes. Bussens kostnader er under halvparten av bilens. Med samfunnsregnskapet mener vi utgifter som samfunnet har, men som den enkelte bilist ikke betaler for. Det er støy og forurensning, sykehusopphold i forbindelse med ulykker, subsidiert parkering betalt av arbeidsgiver og så videre, opplyser miljørådgiver Halvor Jutulstad i AS Oslo Sporveier til NTB. Derimot er slitasje på veiene og bygging av nye veier holdt utenfor samfunnsregnskapet, siden bilistene betaler mye av dette selv gjennom bompenger og avgifter. Til sammen beløper samfunnets utgifter for motorisert persontransport i Oslo seg til rundt 7 milliarder kroner per år. Personbilen står for 85 prosent av disse, mens Sporveiens samlede virksomhet bare utgjør 5 prosent. Sporveiens kjøretøypark kommer også stadig bedre ut av sammenligningen med bilen, ifølge Oslo Sporveier. Den viktigste årsaken til dette er fornyelsen av bussparken i Oslo de siste årene. 80 prosent av bussparken har nå nesten ikke eksosutslipp av partikler, og 96 prosent av bussene tilfredsstiller gjeldende støykrav til nye busser. I 2005 tok Oslo som en av de første byene i Europa i bruk dieselbusser som tilfredsstiller Euro 4-standard for utslipp, sier Jutulstad.