Ormen Lange blant verdens mest utrolige byggverk

TV-selskapet National Geographic Channel innlemmer Ormen Lange-utbyggingen i en serie om verdens mest utrolige byggverk. Opptakene er i gang for å beskrive det store Hydro-prosjektet.

TV-serien er skapt rundt verdens mest storslåtte konstruksjoner noen er store og godt besøkte turistattraksjoner, andre kan de fleste bare drømme om å få se. Både arkitekturen, funksjonen og planene bak de fantastiske byggverkene blir belyst i TV-programmene. Golden Gate-broen i San Francisco og de enorme, kunstige palmeøyene i Dubai er blant gigantbyggene som utforskes i serien. Seerne kan også glede seg til et program om Hoover-dammen i USA og om Ormen Lange-utbyggingen. Vi synes det er stas at Norge er representert på listen over byggverkene vi viser, sier Stine Eriksen, som er PR-ansvarlig for National Geographic Channel Norge. En undersjøisk gigant Store utfordringer venter de ansvarlige på det storslåtte anlegget som gassfeltet Ormen Lange representerer. Store dybder, uforutsigbar havbunn og sterk strøm, kombinert med temperaturer under frysepunktet, ekstreme vindforhold og enorme bølger gjør Ormen Lange til et komplisert prosjekt. Men samtidig er mulighetene for stor fortjeneste til stede. Og alt dette gjør feltet til et interessant tema for National Geographic Channel. Ormen Lange er en undersjøisk gigant og har en stor betydning i det norske olje- og gasseventyret. Derfor er vi stolte av å kunne presentere feltet for norske og internasjonale seere, sier Stine Eriksen. Norges største For Hydro og partnerne koster det 66 milliarder kroner å bygge ut Ormen Lange-feltet. Når gasstrømmen til neste år blir åpnet gjennom verdens lengste undersjøiske rørledning fra prosesseringsanlegget på Aukra i Møre og Romsdal til Easington på østkysten av England, vil det norske feltet kunne forsyne britiske forbrukere med 20 prosent av gassen de trenger. Det er spennende at utbyggingen vår får slik massiv oppmerksomhet i inn og utland. I forrige uke sto Ormen Lange i fokus på Offshore Technology Conference (OTC) i Houston, på verdens største oljemesse. Et eget TV-program om Ormen Lange ruller og går allerede på Discovery Channel, og nå er den prestisjetunge kanalen National Geographic Channel i gang med sin filming. Dette er god reklame både for Norge og norsk industri og for Hydro med partnere og leverandører. Det understøtter budskapet om at det går an å tenke stort og få til mye i et lite land, sier Vegar Stokset, som er informasjonsansvarlig i Hydro for Ormen Lange-utbyggingen.