Sørlendingene påsto at kundelister var blitt misbrukt, og klaget saken inn for Datatilsynet. Samtidig varslet de erstatningskrav. Nå innrømmer de tre Hafslund-eide selskapene overfor Datatilsynet at de ikke fulgte personopplysningsloven ved en kundekampanje tidligere i år, skriver Aftenposten. De tre kraftleverandørene hadde ikke gyldig samtykke til å bruke kundelistene. De hadde heller ikke sjekket gamle kundelister mot reservasjonsregisteret i Brønnøysund. Dessuten opplyste de ikke til mottakerne hvem som hadde gitt personopplysningene som lå til grunn for markedsføringskampanjen. Daglig leder i Fredrikstad EnergiSalg, Roy Henriksen, opplyser at hans selskap deler kundedatabasen med Fredrikstad EnergiNett AS. Slik har det fungert siden 1997. Billigere drift og forenkling for kundene i form av at de får én faktura i stedet for to, har vært årsaken til løsningen. Datatilsynet ber nå om svar på ytterligere spørsmål rundt oppbevaring og bruk av kundeinformasjon. Men tilsynet har ingen mulighet til å ilegge straff. Heller ikke Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har myndighet til å bøtelegge aktørene. Det finnes ikke krav til at kraft- og nettleverandører skal ha separate databaser.
- Nøkkelord
- Import