Knut Arild Hareide (Krf) er gjest via Teams i siste utgave av Byggeplassen. Skjermdump.

Podkast: NTP er større enn noen gang - likevel mener Hareide planen aldri har vært mer realistisk

Dersom du hadde 1.200 milliarder samferdselskroner å rutte med, hva ville du brukt dem på? Samferdselsminister Knut Arild Hareide snakker om tankene bak den viktiste planen for norsk anleggsbransje de kommende årene - Nasjonal tranportplan 2022-2033.

Knut Arild Hareide er gjest i podkasten Byggeplassen sammen med Byggeindustriens anleggsjournalist Ådne Homleid.

– Dersom planen blir gjennomført slik den ligger nå, så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at dette er en gavepakke til norsk anleggsbransje, sier Ådne Homleid om planene som regjeringen presenterte i mars.

Han har sett nærmere på hva som ligger av kommende veiprosjekter i den første seksårsperioden av NTP, og ifølge Homleid er det mange store kontrakter i vente for bransjen.

– Jeg gikk gjennom regjeringens oversikt over riksveiprosjekter som enten fullføres, får oppstart eller gjennomføres i sin helhet i den første seksårsperioden av planen og telte til 50 prosjekter som har en kostnad på en milliard eller mer. I denne oversikten ligger ikke Nye Veiers eksisterende portefølje. Det betyr at det kommer utrolig mange spennende veiprosjekter i årene som kommer, sier Ådne Homleid i podkasten.

– Regjeringen sier dette er en realistisk plan, men gjenstår jo å se, legger Homleid til.

Ådne Homleid er journalist i Byggeindustrien og følger anleggsbransjen tett. Han oppsummerer NTP i den i siste utgaven av Byggeplassen. Skjermdump

Til tross for at planen er på 1.200 milliarder, altså 200 milliarder mer enn den forrige planen, så mener Knut Arild Hareide likevel at den nye planen nettopp er blitt mer realistisk enn den forrige.

– For meg har det vært viktig å si at vi ikke må ta for mange prosjekter opp i denne planen, slik at den blir for stor. Da ender du opp med at du ikke greier å følge opp i de årlige økningene i budsjettet år for år. Da blir det heller ikke en plan som folk stoler på og som de mener er realistisk, sier Hareide og legger til:

– Men ja, dette er en ambisiøs plan som vil gjøre mer enn noen gang, men vi lover også mindre enn tidligere. Det er et paradoks at vi har greid det, men da må vi også stå for det i sluttbehandlingen av planen i Stortinget. Ellers så devaluerer vi NTP som en plan for transportsektoren for de neste seks til tolv årene, sier Knut Arild Hareide.

Han anslår at sluttarbeidene med planen i Stortinget vil skje utover våren og trolig være ferdig i juni.

I podkasten snakker Hareide også om arbeidet med planen, om hva som er hans og KrFs avtrykk i den og hva som ligger igjen fra Fremskrittspartiet og forgjengeren i Jon Georg Dale.

Hareide kommer også inn på hvorfor han mener det er en god ide å la Nye Veier få prøve seg som jernbaneutbygger og hvorfor Bane NOR – til tross for mange jernbanesprekker de siste årene – bør få mer ansvar for sin egen portefølje.