Milliarddryss til Vestlandet

På Vestlandet har mange vært bekymret for at man har måttet prioritere enten Hordfast eller utbedring av utsatte E16 mellom Bergen og Voss i kommende NTP-periode. Nå ser det ut til at de får begge deler.

Det er helt tydelig at fremleggelsen av ny Nasjonal transportplan er like rundt hjørnet. Lekkasjene og milliarddryssene kommer tett, til ulike landsdeler. Østlandet har fått sitt med flere prosjekter, Nord-Norge fikk presentert investeringsbeslutning om tidenes største utbygging i nord med E10 Hålogalandsvegen – og onsdag kom melingen om storsatsingene i Vestland fylke.

Nå åpnes det altså opp for massive investeringer i tidligere Hordaland, med utbyggingen av E39 mellom Ådland og Sveatjørn, mer kjent som Hordfast, som skal redusere reisetiden mellom Stord og Os med rundt en time. Regjeringen setter av over 37 milliarder kroner til gigantutbyggingen. Prosjektet er en viktig del av samferdselsutbyggingen for hele Vestlandet, og vil komme mange til gode. Dette er noe flere grupperinger har kjempet for i årevis, og det ble nok sprettet en god del champagneflasker rundt om i regionen når denne nyheten ble kjent

Enda mer etterlengtet har nok likevel utbyggingen av E16 mellom Bergen og Voss vært. Nå settes det av penger i Nasjonal transportplan til strekningen mellom Arna og Stanghelle, med både jernbane og E16, til en kostnad på over 26 milliarder kroner. Dette blir regnet som en av landets farligste veistrekninger, i hvert fall i forhold til trafikkmengden. Dette er hovedveien mellom landets to største byer, og brukes av veldig mange hver eneste dag, både tungtransporten og reisende mellom øst og vest, sammen mange beboere i området. Mange av disse sitter hver eneste dag med en klump i halsen og med redsel for både skred, som det har gått mange av, eller å risikere å havne i en alvorlig trafikkulykke. Denne veien har vært moden for en modernisering i lang tid, og har vært en utsatt strekning med mange dødsulykker. Om man får et flertall i Stortinget kan man nå etter hvert planlegge for en anleggsstart på utbyggingen, og om det ikke sprettes mange champagneflasker fra tilhengerne av dette prosjektet, et det utvilsomt veldig mange som nå kan trekke et lettelsens sukk for at veien endelig skal utbedres. Det er nok få prosjekter som har vært så etterlengtet som dette.

Det burde med de mange lekkasjene vi nå ha vært vitne til ikke være noen overdreven fare for at den nye transportplanen blir innholdsløs og vil mangle omfattende prosjekter. Det kommer til å bli mye å regne på for anleggsbransjen også i årene fremover. Man skulle kanskje tro at alle nyhetene og lekkasjene nå er sluppet, men det kommer garantert mer. Få saker skaper såpass mye engasjement ute i samfunnet som nettopp veiutbygginger, og bedre valgkampsaker finnes knapt. Det er derfor ikke overraskende at regjeringen nå slipper milliardprosjekter over hele landet, så får vi se hva totalen bringer når vi få se hele planen under ett. Det vil uansett bli en dragkamp om midlene, men det overrasker om de prosjektene som allerede er varslet skulle bli stanset på den videre veien nå.