Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Frps Bård Hoksrud er misfornøyd med at rådgiverkontrakten for ny togtunnel gjennom Oslo er avlyst. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Publisert: 08.03.2021 21:48. Sist endret: 09.03.2021 08:23.

Fremskrittspartiet, Senterparitet og SV er kritiske til at planene for en ny jernbanetunnel under Oslo kastes ut i det blå etter at en stor rådgiverkontrakt ble avlyst.

  • Seltor bygger for Entra i Oslo

  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt

  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Solbergs første trinn i gjenåpningen dempet av dårlig vaksinenytt
  • To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn
  • Disse vil drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres
  • Nye Veier presenterte kommende prosjekter til 13 milliarder kroner
  • Arbeidsledigheten har falt siden før påske
  • Entrepriseforeningen inviterer til webinar med Back to back og rådgiveransvar på menyen - se live på bygg.no
  • Nybø utvider innreisemulighetene for utenlandsk arbeidskraft
  • NHO Luftfart negative til flyplassutbygging i nord
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Seltor bygger for Entra i Oslo

Flere kontrakter

  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Les også:
  • Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo: - Har kastet bort tid og krefter
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i

Mandag kunne Byggeindustrien fortelle at Bane NOR avlyser konkurransen som gjelder teknisk hovedplan og kommunedelplan med konsekvensutredning for nytt dobbeltspor i tunnel fra Oslo S til Lysaker.

Rådgivende ingeniørers forening (RIF) kalte avlysningen for en skandale og ba samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) å rydde opp.

Opposisjonen er også kritisk.

– Det er tydelig at noen har fått noen signaler fra høyere hold her. Dessverre så tror jeg denne avlysningen betyr at det er full brems på prosjektet. Vi fikk Oslotunnelen inn i NTP, og dette er et prosjekt som betyr utrolig mye for at vi skal få full effekt av Intercity-utbyggingen, sier Bård Hoksrud i Fremskrittspartiet til Byggeindustrien. 

Han beskriver dagens togtrafikk inn og ut fra Oslo som en propp for hele togtrafikken i Intercity-området.

– Togene står i kø og kapasiteten er sprengt. Hele hensikten med en ny Oslotunnel er jo å løse noen av disse utfordringene. Derfor er dette krise for pendlerne og de andre reisende. Det føyer seg også inn i rekken av andre saker om at Intercity blir nedprioritert i NTP, så det kan se ut som det er rød tråd her, sier Hoksrud.

Les også:
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon

SV: – Utrolig

Statsminister Erna Solberg i Stortingets spørretime.
 

Arne Nævra (SV) er ikke fornøyd med avlysning. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

SVs transportpolitiske talsperson Arne Nævra er heller ikke imponert over avlysningen.

– Det skal mye til for at jeg blir overrasket over regjeringas håndtering av jernbaneutbygginger, men dette er toppen! Snakker departementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor overhodet ikke sammen? Er det først for noen dager siden, ved de planta lekkasjene fra statsbudsjettet om jernbanen, at Bane Nor fikk denne beskjeden? skriver Arne Nævra i en e-post til Byggeindustrien.

Nævra reagerer spesielt kontrakten blir avlyst til tross for at det allerede er satt av 150 millioner kroner til planlegging i statsbudsjettet for 2021. 

– Det er ganske utrolig at midler bevilget av Stortinget på statsbudsjettet til dette formålet blir parkert. Uansett må første, kortsiktige grep – for pendlernes skyld – være å se på forlengelse av pendlene mot Drammen og integrering av Flytoget i øvrig togtilbud. Disse togsettene kan ikke lenger gå halvfulle mellom Drammen og Oslo når pandemien har lagt seg og folk begynner å reise igjen, skriver Nævra.

Sp: – Forstår at Bane NOR er i skvis

Stortinget spørretime.
 

Bengt Fasteraune (Sp) er kritisk til avlysningen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Også Senterpartiets Bengt Fasteraune er kritisk til regjeringens jernbanepolitikk.

– Regjeringens organisering av jernbanesektoren begynner å koste samfunnet dyrt, i form av kostnadssprekker, dårlig planlegging og manglende ledelse. Med et uoversiktlig landskap ender det opp i ansvarspulverisering og dermed tar ingen ansvar for å rydde opp, kommenterer han.

Han legger til at han forståelse for utfordringene til Bane NOR.

– Vi forstår at Bane Nor er i skvis, når de har et så komplisert avtaleforhold med både Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet. De har over 200 enkeltavtaler med direktoratet, sier Fasteraune som mener ansvarsforholdene i jernbanesektoren må gjennomgås, særlig forholdet mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.

– Bane NOR er både drivkraften og motoren som skal sikre jernbaneinfrastrukturen, de er helt avgjørende for å sikre stabilitet og regularitet. Da kan vi ikke akseptere at de blir utsatt for så dårlig styring som nå, sier Fasteraune. 

Nøkkelord:

 

Nye Veier presenterte  prosjekter til 13 milliarder kroner

 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Lovendring skal hindre graveskader i ledningsnettet

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen