- Nå må det bygges veier

Regjeringen senker nå avkastningskravene til veiutbygging. Gledelig. Nå må det bygges veier, sier NHOs adm. direktør Finn Bergesen jr.

- En bedre infrastruktur vil bidra til styrket konkurranseevne, sier Bergesen. Samferdselsminister Liv Signe Navarsete reduserer avkastningskravet for norske veiinvesteringer ved å senke kalkulasjonsrenten fra åtte prosent til 4,5 prosent. Det betyr at en rekke ulønnsomme veiprosjekter nå blir lønnsomme. God næringspolitikk Ifølge Dagens Næringsliv sender samferdselsministeren ut et brev til sine underliggende etater hvor hun informerer om endringene. - Det er gledelig at Navarsete følger opp Bondevik-regjeringens politikk. Veiinvesteringene må øke og de må minst være på linje med Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2006-2010. En bedre infrastruktur vil bidra til styrket konkurranseevne og lokalisering i Norge, sier Bergesen. Han understreker at vei og annen infrastruktur er god næringspolitikk. Må gyve løs Redusert kalkulasjonsrente betyr at det skal mindre til for at et investeringsprosjekt viser samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Når renten nå blir redusert, vil flere såkalte ulønnsomme prosjekter bli lønnsomme. - NHO har i samarbeid med Veidirektoratet utarbeidet en liste over veiprosjekter som er blitt lønnsomme etter rentekuttet. Det gjelder blant annet utbyggingen på Ulven/Sinsen i Oslo, forteller Bergesen jr. Også de store utbyggingene i Rogaland er blitt atskillig mer lønnsomme. Særlig gjelder det fastlandsforbindelsen til Finnøy (Finnfast), og riksvei 13 i Rogaland til Ryfylke (Ryfast), hvor nytteverdien er oppe i over fem milliarder kroner, mot vel to milliarder tidligere. - Vi må nå gyve løs på de flaskehalsene som finnes, slik at folk slipper å sitte så mye i kø og slik at næringslivet får varene fortere ut til kundene, oppfordrer Bergesen.