Spenstig satsing i Bergen

Tirsdag ettermiddag lanserte en gruppering styrt av Tertnes Holdning, som er en tung aktør i byggenæringen, spenstige planer for en helt ny nullutslippshavn på Askøy like utenfor Bergen. Målet er at dette skal bli det nye hovedstedet for cruisetrafikken inn og ut av Vestlandets hovedstad, og det er virkelig noen ambisiøse planer som er lagt frem.

Den digitale lanseringen i Grieghallen bar vitne om at dette er et konsept de har jobbet med over lang tid. Som kjent tilfører cruisetrafikken store verdier til Norge hvert eneste år. Ikke minst er interessen stor for å se de mange fjordene på Vestlandet, og trafikken har etter hvert blitt så stor at kapasiteten begynner å bli sprengt. Det er liten tvil om at cruisetrafikken i stadig økende grad blir diskutert i et bærekraftperspektiv – og i hvor stor grad landets ulike byer og tettsteder skal åpne opp for denne trafikken og ikke minst hvor mange skip man skal tillate å ankomme havnene hver sesong. Akkurat i dag er dette ikke noen stor utfordring. Koronasituasjonen har medført at dette cruisetrafikken for tiden er helt fraværende, men tidene vil endre seg og interessen for å besøke Norge via disse flytende byene vil igjen øke på. Debatten om hvordan dette kan gjøres på en mest mulig bærekraftig måte vil dermed blusse opp igjen. Både med tanke på i hvor stor grad dette skal skje, hvor strenge krav man skal sette til denne trafikken og hvordan ny teknologi kan være med å endre denne næringen.

Initiativtakerne bak satsingen av den nye havnen på Askøy har gitt konseptet navnet Kildn, og målet er at dette skal bli verdens første nullutslippshavn – og at den skal stå klar allerede i 2026. Skal man nå et slik mål er det mye som skal klaffe. Men etter lanseringen er det mange positive røster å høre fra ulike hold. Som alltid i denne typen etableringer vil det bli diskusjoner om hvor en havn for cruisebåter skal ligge, for det finnes også andre alternativer i Bergen - og det er neppe plass til mer enn en stor havn. Dermed vil dette bli et tema, men med det nye innspillet som ble kastet inn i debatten tirsdag, ligger det an til en spennende tid for denne delen av næringen fremover.

Skal man lykkes med en slik satsing, som vil beløpe seg til flere milliarder kroner (noen eksakte estimater er foreløpig ikke kjent) må selvsagt få med seg flere gode samarbeidspartnere og støttespillere, et lokalmiljø som ønsker å være med på en slik satsing og man må ha en plan som begeistrer. Ikke minst må man også ha en tanke der bærekraft står sentralt om man skal få gjennom en slik stor utbygging. Så langt er det mange som ser på innspillet som spennende, og bærekraft er noe grupperingen, med god bistand fra COWI, har plassert helt sentralt inn i planene. Det skal være en nullutslippshavn der man henter termisk energi fra 100 meters dyp, bygger ut solcellepaneler som dekker cirka 23.000 kvadratmeter av takets flate, etablerer batterilagring i fjell som sørger for supplerende effekt til landstrøm samt etablerer et saltvannpumpekraftverk.

Nå starter arbeidet med å ta disse planene videre, få på plass gode samarbeidspartnere og en dialog med lokalmiljøet og bransjene som skal trekkes inn. Det er dermed et langsiktig arbeid man håper likevel skal gå i et raskt tempo, og det vil bli en prosess som skal bli spennende å følge. Dette er definitivt en stor satsing som vil kunne gi spennende oppdrag for byggenæringens aktører. Utbyggingen skal skje i et vanskelig terreng, og visjonen inneholder mange spennende elementer som kan gi både utfordringer og noe man ikke har sett blitt bygd på tilsvarende måte tidligere. Så får vi se om Bergen er klar for en ny storhavn på Askøy.