Ingrid Dahl Hovland Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Vegvesenet anbefaler rassikring på E16 Arna - Voss

Vegvesenets beregninger viser at bygging av Hordfast vil ha stor samfunnsmessig nytte. Vegdirektøren anbefaler samtidig at den mest rasutsatte delen av E16 Arna – Voss bør sikres.

Rassikring eller stort bruprosjekt? spør sjefredaktør Arve Brekkhus i Byggeindustrien mandag denne uken.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland anbefaler i første omgang å gå løs på den rasutsatte delen av E16 Arna – Voss i en pressemelding på vegvesen.no.

‒ Vegvesenet ønsker å løse utfordringene strekningen på E16, Arna – Voss. Spesielt er strekningen mellom Trengereid og Stanghelle rasutsatt, sier Hovland.

Hovland påpeker i pressemeldingen at Vegvesenets arbeid med neste transportplan viser at Hordfast har høy samfunnsmessig nytte. Prosjektet gir, ifølge Vegvesenets beregninger, stor nedkorting av reisetid, og det knyttet regioner sammen og utvikler næringslivet.

E16 Arna – Voss, skriver Vegvesenet i pressemeldingen, er et annet type prosjekt enn Hordfast. Oppgaven her er å sørge for at veien er sikker og fremkommelig. Når veien stenges av ras, fører det til lang omkjøring via Granvin.

Spørsmål om Hordfast og E16 Arna – Voss kom nylig opp i et direktesendt folkemøte med samferdselsminister Knut Arild Hareide.

‒ Jeg tok i sendingen til orde for å dele opp prosjektet, hvor vi startet med det mest prekære, nemlig rassikring, sier vegdirektøren.

I dag planlegges E16 som et fellesprosjekt med jernbane. Det betyr at Vegvesenet ikke kan komme i gang før man får klarsignal for både ny vei og ny bane og med en samlet prislapp på mellom 25 og 26 milliarder kroner for det såkalte K5-alternativet.