<p>Backe Prosjekt og Norgeshus stakk av med de gjeveste prisene i Prognosesenterets årlige kundetilfredshetsmåling for 2019. Sondre Evjen i Backe Prosjekt (til venstre) kunne innkassere førsteplassen i prosjektmarkedet, mens Benn Asgeir Båtvik, Frode Christian Holm og Kjellrun Båtvik Haagensli - alle fra Norgeshus - tok førsteplassen i EAT-markedet - også kalt katalogmarkedet. Foto: Svanhild Blakstad</p>Backe Prosjekt gikk til topps i prosjektmarkedet, og her tar prosjektlederassistent Sondre Evjen imot utmerkelsen av Prognosesenterets direktør Bjørn Mangor Birkeland. Foto: Svanhild BlakstadMarkedsdirektør Benn Asgeir Båtvik, kursansvarlig Kjellrun Båtvik Haagensli og salgssjef Frode Christian Holm kunne stolt ta imot prisen for å ha de mest fornøyde kunder i EAT-/katalogmarkedet. Foto: Svanhild BlakstadForhandleren Norgeshus Stjørdal Tømrerservice gikk helt til topps med en toppscore på 100 KTI i EAT-markedet. Foto: Svanhild BlakstadJM Norges prosjekt Strandholmen i Holmestrand og Selvaag Boligs prosjekt Moss Glassverk delte førsteplassen i kategorien over beste enkeltprosjekter med høyest kundetilfredshet. Fra venstre Kjell Kvarekvål i JM Norge, Arnstein Sandnes og Karin Harlem - begge Selvaag Bolig. Foto: Svanhild BlakstadAnalysesjef Heidi Bjørneng og administrerende direktør Bjørn Mangor Birkeland i Prognosesenteret kunne for 11. gang kåre boligutviklerne som har de mest fornøyde kundene. Foto: Svanhild BlakstadSalgs- og markedssjef Bjørnar Tretterud i Block Watne fortalte hvordan boligbyggeren har jobbet systematisk med å øke kundetilfredsheten i eget selskap. Foto: Svanhild Blakstad

Backe Prosjekt, Norgeshus, JM Norge og Selvaag Bolig har de mest fornøyde boligkundene

Backe Prosjekt og Norgeshus hentet hjem de aller gjeveste prisene i henholdsvis prosjekt- og katalogmarkedet under Prognosesenterets årlige kåring av kundetilfredshet blant boligkjøpere. JM Norge og Selvaag Bolig delte førsteplassen for beste enkeltprosjekt.

Nærmere 80 deltakere var samlet på Sjølyst onsdag da Prognosesenteret for ellevte gang kunne kåre de beste boligaktørene, basert på kjøpernes tilfredshet.

Den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen er delt i to kategorier, der det skilles mellom prosjektmarkedet og EAT-markedet. I prosjektmarkedet kjøper kundene tomt og bolig fra en boligutvikler, mens i EAT-markedet – også kjent som katalogmarkedet – har kundene egen tomt og velger selv leverandør og boligtype. Maksimal oppnåelig score på kundetilfredsheten er 100 (KTI).

Backe Prosjekt vant prosjektmarkedet
Førsteplassen i prosjektmarkedet for 2019 gikk til Backe Prosjekt med en KTI-score på 85. På andreplass fulgte Block Watne med 78 og Peab Eiendomsutvikling på 77.

Hvert år kåres også de ti enkeltprosjektene med høyest kundetilfredshet, og for 2019 ble førsteplassen delt mellom JM Norges prosjekt Strandholmen Bygg B i Holmestrand og Selvaag Boligs prosjekt Moss Glassverk hus A4 og hus H1 og H2 med 91 KTI.

Norgeshus vant katalogmarkedet

I EAT-markedet gikk førsteplassen til byggmesterkjeden Norgeshus med en KTI-score på 81.

Forhandleren Norgeshus Stjørdal Tømrerservice oppnådde topp score med 100 KTI, mens ti forhandlere hadde et resultat på 89 eller høyere.

– Vi er utrolig godt fornøyød med at gjør rent bord både som beste kjede og beste forhandler. Det viser at vi jobber med de riktige tingene, sier markedsdirektør Benn Asgeir Båtvik i Norgeshus.

Norgeshus har 116 forhandlere over hele landet.

–  En av bærebjelkene våre er å være best på folk i kjeden, og vi jobber mye med å få fornøyde ansatte. På den måten blir også kundene fornøyd, og da blir det gode resulateter, sier Båtvik.

Prognosesenterets måling av kundetilfredshet på nye boligprosjekter skjer i to ulike faser: Først ved overlevering av boligen, og deretter i forbindelse med ettårsbefaring. Målingen fanger på den måten opp hele kundeopplevelsen fra kjøp av bolig, til man har overtatt og bodd i boligen en tid.

Kundetilfredsheten går ned

Analysesjef Heidi Bjørneng i Prognosesenteret forteller at boligkjøpernes tilfredshet har vist en negativ tendens de to siste årene, etter flere år med oppgang siden målingene startet.

– I 2018 registrerte vi en negativ tendens, og denne fortsatte i 2019. Imidlertid vil vi påpeke at en samlet boligbransje fremdeles leverer på et godt nivå hvor majoriteten av kundene oppnår sine forventninger, sier Bjørneng.

Den negative utviklingen fra 2018 til 2019 er størst i leilighetsmarkedet.

– Det er stor forskjell i utviklingen mellom boligaktørene, og det var like stor andel som hadde en bedring i sitt resultat som andelen som hadde en nedgang, sier Bjørneng.

Hun peker på at fornøyde kunder er en viktig forutsetning for økt lønnsomhet.

– Tilfredse kunder er gjerne lojale kunder, noe som ofte innebærer lavere kostnader knyttet til klager, reklamasjoner og lignende. Tilfredshet bidrar også til at kunden snakker positivt om selskapet og anbefaler andre å gjøre samme valg som de selv har gjort. Positive ambassadører bidrar til et positivt rykte om selskapet. Dette er en viktig tilvekstfaktor for bedriften, avslutter hun.