Reform 94, i 1994/95, var sist gang politikerne gjorde store omveltninger i den videregående skolen. Det begynner å bli lenge siden, mener den nyslåtte kunnskapsministeren.
Grande opplyser at hun denne våren skal reise ut på tur i hele landet for å treffe elever, lærlinger, lærere og andre som arbeider med videregående opplæring – både i skole og bedrift. Og så vil hun gjøre endringer.
– I dag er det for mange som begynner på videregående med kunnskapshull fra grunnskolen. Mange er heller ikke godt nok forberedt på videre studier og arbeid etter videregående. Vi må vi få opplæringen til å passe til en unik og mangfoldig elevgruppe. Dette vil komme både den enkelte og samfunnet til gode, sier Grande i en pressemelding.
Hun omtaler planene som en «fullføringsreform».
– Kanskje må ikke alle gå i samme tempo. Flere skal få mulighet til å bruke og utvikle evnene sine hele livet, sier Grande.
Hun har laget en liste over det hun mener er fem hovedutfordringer som hindrer dagens elever i å lykkes:
* Mange begynner på videregående med for svake forutsetninger.
* Elevene blir ikke godt nok forberedt til videre studier.
* Fagopplæringen dekker ikke elevenes og arbeidslivets behov godt nok.
* Psykiske vansker og psykisk sykdom blant ungdom i videregående opplæring øker.
* Mange mister retten til videregående uten å ha fullført på grunn av den tidsbegrensede retten.