Kommunikasjonsdirektør Jan Terje Nielsen i Steni maner til økt fargebruk på fasadeplateprodusentens Bygg Reis Deg stand.

Steni på korstog for økt fargebruk

– 80-85 prosent av platene vi leverer er i svart-hvit skala. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier kommunikasjonsdirektør Jan Terje Nielsen i Steni.

Til tross for at den norske fasadeplateprodusenten har 60 standardfarger i sortimentet og kan i praksis levere omtrent ubegrenset med både farger og mønstre i NCS og RAL, er brorparten av platene de leverer bestilt i ulike grå- eller hvitnyanser. Det ønsker Steni å gjøre noe med og jobber nå aktivt i markedet med å øke fargebruken.

– Vi er på et slags korstog for å øke fargebruken, som i dag i stor grad begrenser seg til grå og hvit. Det går fremover med fargebruken, og vi trenger ikke reise lenger enn til våre naboer i Danmark og Finland og til dels Sverige, for å finne land hvor det brukes mer farger enn i Norge, sier Jan Terje Nielsen, på en fargerik Steni-stand under Bygg Reis Deg.

– Hvorfor er det viktig for Steni å øke fargebruken?

– Vi mener at vi som produsent har et ansvar for å øke fargebruken. Når alt er grått og likt, så får man dårligere bomiljø og en forflating som påvirker psykososiale forhold, hevder Nielsen.

Sosial boligbygging

Han trekke frem et konkret eksempel på sosial boligbygging på Skullerud i Oslo. Boligbygg renoverte et borettslag med 110 leiligheter, som gikk fra å være boliger preget av sterkt forfall og hærverk, og lite trivelige uteområder, til å bli et boligområde med stor trivsel som alle ønsker å ta vare på.

– Boligbygg gikk inn og tenkte boliger og uteområde som en helhet tilpasset alle aldersgrupper. Istedenfor for å være fornøyd med hvite eller grå plater, brukte de ressurser på å utvikle en fasade med både innebygd lys i enkelte felt, og ulike farger og glansgrader. Det prosjektet har nå stått i 4,5 år, og byggene og uteområdene ser ut som de var ferdigstilt i går sier Nielsen.

– Arkitekter må få lov til å bruke farger

Stenis kommunikasjonsdirektør ønsker seg arkitekter som «får lov» til å bruke farger og utbyggere som oppmuntrer arkitektene til å tenke litt utenfor den tradisjonelle gråskala «fargeboksen»

– Vi opplever at det i mange tilfeller er eiendomsmeglere som påvirker utbyggere til å velge grått eller hvitt fordi de mener det er det eneste som selger. Vi mener det selger best fordi man ikke er vant til å se noe annet, fremhever Nielsen.

– Tar man en tur til Frogner eller Majorstua og ser på byggene som er fredet, så kan det være tre-fire farger. Ikke nødvendigvis kjempesterke farger, men allikevel noe helt annet enn hvitt eller grått. Vi håper vi fremover vil se boligprosjekter med mer farger, fortsetter han. Nielsen presiserer at flere norske arkitekter nå har begynt å ta frem «fargeskrinet» igjen.

Farge- og mønstergenerator

Steni bruker også Bygg Reis Deg messen til å fremme digitale verktøy som gjør det enklere å eksperimentere med farger og formater. Fasadeplateprodusenten har utviklet en farge- og mønstergenerator som er skreddersydd for tidlig fase i prosjekter, og som ved hjelp av en-klikksløsninger kan simulere bygg med ulike farger eller mønstre.

– Hvis for eksempel et borettslag skal rehabiliteres, kan det være vanskelig å bli enige om fargebruk.Da kan det være mye enklere hvis man har et verktøy hvor man kan simulere seg frem til ulike farger eller mønstre, fastslår Nielsen.

BIM-modul for fasader

Under Bygg Reis Dg vil Steni også selge inn det selskapet mener er markedets mest avanserte BIM-moduler for fasade.

– Dette er et meget tidsbesparende verktøy for de som sitter og planlegger. Man kan spare 50 prosent av tiden på å tegne kompliserte fasader, og det blir enklere å eksperimentere med ulike formater, farger og mønstre. I stedet for å bruke masse tid på manuell beregning av store material-lister, bruker man her kun ett klikk på operasjonen, og unngår risikoen for manuelle feil, sier Nielsen.