OSLO 20080218: Byggeplass. Heisekran mellom to bygg. Kran. Byggekran. Stillas. Foto: Jarl Fr. Erichsen / SCANPIXJarl Fr. Erichsen NTB scanpix

Rapport: Byggherrer sliter med kompetansegap innenfor miljø, innovasjon og leverandørsamarbeid

Miljø, innovasjon og leverandørsamarbeid er områdene hvor kompetanse er minst tilgjengelig. Dette er et av hovedfunnene i en ny BAE-undersøkelse blant offentlige byggherrer.

Første halvdel i år sendte Difi i samarbeid med Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) ut en undersøkelse til offentlige byggherrer.

Undersøkelsen som ble besvart av 61 foretak i kommunal, fylkeskommunal og statlig sektor gir viktige innspill til hvordan NKF og Difi skal prioritere og legge opp sin veiledning for offentlige oppdragsgivere i årene som kommer.

Levering til avtalt tid vanskeligst
I undersøkelsen kommer det blant annet frem at det største kompetansegapet hos de offentlige bestillerne ligger innenfor miljø, innovasjon og leverandørsamarbeid.

For sistnevnte mener 24 prosent at de ikke finner tilstrekkelig kompetanse intern eller eksternt.

- Disse tre områdene er sentrale tema i stortingsmeldingen og prioriterte områder for Difi. Resultatene styrker vår overbevisning om at kompetanseheving må til på disse områdene, sier seksjonssjef Bente Hagelien i Difis anskaffelsesavdeling i en pressemelding.

Kun 53 prosent opplever at de har intern eller ekstern tilgjengelig kompetanse innen etisk handel i forbindelse med materialer produsert i lavkostland.

Tverrfaglig involvering

Kartleggingen av tverrfaglig involvering i anskaffelsene inneholder også interessante funn, ifølge Difi.

17 prosent opplyser at de vanligvis ikke bruker intern prosjektledelse i utarbeidelse av tildelingskriterier og kvalifikasjonskrav, mens tallet er 31 prosent for utarbeidelse av kontraktsvilkår og 20 prosent for tildeling av kontrakt.

- Det viktigste er at man benytter riktig kompetanse. Om intern prosjektledelse ikke har dette, er det bedre å støtte seg på andre interne eller eksterne ressurser, mener Hagelien.

Utfordringer i årene som kommer

På spørsmål om hvilke utfordringer som er størst i årene som kommer, er stikkord som digitalisering, miljø, innovasjon og intern kapasitet blant de som er hyppigst nevnt.

- Dette er kjent problematikk og noe vi i Difi tar som en klar utfordring. Her må vi være på og samarbeide godt med aktører som NKF slik at brukerne får bistand fra Difi og opplever oss som relevante, sier Hagelien.

Vanskelig å komme i mål på tid og kostnad

Klikk på illustrasjonen for en større versjon. Illustrasjon: Difi

Undersøkelsen viser også at det å komme i mål med prosjektene til avtalt tid og kostnad, er vanskeligere for byggherrene enn å lykkes med enn avtalt kvalitet.

Resultatene viser at for vann- og avløpsprosjekter er det statistisk sammenheng mellom hvor ofte foretak gjennomfører leverandørdialog og levering til avtalt tid, kost og kvalitet.

For vei- og anlegg kan man se det samme for prosjekter som leveres til avtalt tid.

For vei- og anleggsprosjektene virker også opplevd effekt av konkurransegrunnlag på høring å henge sammen med foretak som har prosjekter som oftere leveres til avtalt tid og kvalitet.

Difi understreker at datagrunnlaget er lite siden vann- og avløpsprosjekter representerer kun 15 respondenter og veiprosjekter kun 19.

- For bygg er det færre sammenhenger å observere, men som for vei- og anlegg og vann og avløpsprosjekter, virker grad av tverrfaglig involvering i anskaffelsene i flere tilfeller å ha positiv sammenheng med andel prosjekter som leveres på tid, kost og kvalitet, skriver Difi i sin oppsummering.

- Det er interessant å se at det ikke virker å være noen statistisk sammenheng mellom antall ansatte i byggeorganisasjonen og hvordan prosjektene rapporteres å levere på tid, kost og kvalitet. Det kan bety at norske kommuner klarer seg godt selv som organisasjonsenhetene i mange tilfeller er små. Samtidig vet vi i NKF verdien av gode nettverk på tvers av kommunegrenser, sier Rune Aale-Hansen administrerende direktør i NKF i pressemeldingen.

Både Hagelien og Aale-Hansen understreker at innkjøperne innenfor byggenæringen i det store bildet har gode rutiner for sine innkjøp.

- Overordnet må vi si at bygg- og anleggsinnkjøperne i offentlig sektor gjør en god jobb, sier Hagelien.

- Vi ser blant annet at det er stor tverrfaglig involvering i anskaffelsene og de fleste opplever å ha god tilgang på kunnskap om anskaffelsesregelverket og gjennomføring av konkurranser, legger hun til.
Levende datamateriale og fortsatte målinger
Analysejobben som er gjort er omfattende og flere funn og årsakssammenhenger vil bli ettergått mer i detalj av Difi og NKF.

Undersøkelsen vil også gjentas annethvert år for å måle utviklingen over tid. Resultatene er viktige for Difis prioritering av områder man skal utvikle veiledning og maler for, samt måle effekt av eget arbeid.