– Denne entreprisen viser at Bane NOR tenker både kvalitet og gjennomføring, ikke bare pris, da er det lettere å bruke ressurser på tilbudet, sier administrerende direktør Hans Gunnar Dokken i NJD i en pressemelding..
Selv om ikke jobben gjøres før neste år, vil NJD starte praktisk planlegging allerede i sommer i tidsrommet hvor Lieråsen tunnel er stengt for oppgradering.
– Prosjektet er viktig for å bedre punktligheten på strekningen Asker – Brakerøya, en strekning som er kjent for mange feil, sier områdedirektør Lars Berge i Oslokorridoren i en kommentar.
Det er en omfattende entreprise NJD har inngått. Totalt skal de gjennomføre sporfornyelse og ballastrensing på cirka 15 kilometer dobbeltspor, hvorav cirka 12 kilometer dobbeltspor og fire sporveksler i tunnel, på strekningen Asker til Brakerøya.
Dette betyr utskifting av cirka 60.000 løpemeter skinner, cirka 50.000 sviller og ny/renset ballast på strekningen.
- Dette vil i hovedsak gjennomføres med bruk av sporombyggertog og renseverk neste sommer. Påsken vil i hovedsak bli brukt til utskifting av fire sporveksler ved Eriksrud (i tunnelen) og sporfornyelse på jernbanebru over Lierelva, opplyser Bane NOR.
- Nøkkelord
- Kontrakter