Bransjedirektør Susanne Vist i Takentreprenørenes Forening.

BNL - 15 bransjer med løsninger for en bærekraftig fremtid

Debatten går om hvilke oppgaver og mandat BNL skal ha. BNL må ta en sentral plass i samfunnsdebatten, slik blant annet Heidi Finstad i Treindustrien tar til orde for, fordi byggenæringen samlet sitter på løsninger som vil være viktig for en bærekraftig fremtid

Susanne Vist

Bransjedirektør
TEF – Takentreprenørenes forening 

Bedriftene BNL representerer må dessuten ha rammevilkår som gjør det mulig å både levere det samfunnet etterspør og drive lønnsomt. Derfor må BNL få en enda sterkere posisjon som næringspolitisk aktør, i stedet for å avgrense, slik Byggmesterforbundet foreslår.

BNL må sette agenda for næringspolitikken
Uansett hva man mener om Greta Thunberg og streikende skoleungdom, er det verdt å merke seg klimabekymringen til de unge og viljen til å ta plass i det offentlige rom. Thunberg, og flere med henne, peker på at barn og unge ikke vil ha klapp på skuldrene og de voksnes håp for fremtiden – de vil ha konkrete løsninger. Byggenæringen kan levere konkrete løsninger. De kan levere nå, men kan også utvikle nye løsninger for fremtiden, og disse løsningene vil samlet kunne utgjøre en stor forskjell.

Byggenæringen skaper også arbeidsplasser for mange fag og yrker. Den skaper arbeidsplasser både i byer og distriktene – over hele Norge. For å gjøre dette på en bærekraftig måte, er det helt nødvendig med riktige rammevilkår. Medlemsbedriftene i BNL vet hvordan ulike virkemidler og politiske grep slår ut. De vet hva som gir muligheter til å drive seriøs virksomhet, og hva som gjør det vanskelig. De vet hva som gjør at man strekker seg det lille ekstra for å levere kvalitet og bærekraft, og hva som gjør at man mister motivasjonen. Dette må politikere og myndigheter få høre om, og BNL må være en sterk aktør med evne til å sette agenda og levere premisser for næringspolitikken. Da blir det for smalt å jobbe bare med lønn og tariff. 

Byggenæringens viktigste debattarena
Kompleksiteten i byggenæringen er høy, både på prosjektnivå og bedriftsnivå. Selv de bedriftene som driver små virksomheter på spesialiserte og avgrensede områder, må forholde seg til komplekse omgivelser. Når nye løsninger skal utvikles og implementeres, eller når de tradisjonelle skal videreføres, kan det av og til være lurt å sette en fot i bakken. Det kan være gode grunner til å stille kritiske spørsmål ved både storpolitikk, nasjonale strategier, lokalpolitikk og mindre og konkrete saker. Det er gode grunner til å være kritisk til for eksempel utbyggingsstrategier nasjonalt og lokalt, nye krav i forskrifter, og konkrete saker som materialvalg. Men i stedet for å si at disse debattene kun skal gå internt i bransjeforeningene, må BNL være byggenæringens viktigste debattarena nettopp for slike spørsmål. Det forutsetter både at man har ressurser som kan tale bransjenes sak, og de som kan se enkeltspørsmål i et større og helhetlig bilde og tale hele byggenæringens sak.

Tyngde til å bli hørt
Det er mange aktører i BAE-feltet. Noen er godt synlige i det offentlige rom, og blir hørt av aktører langt utenfor kjerneområdet til næringen. Andre er mindre synlige, eller gjør seg mindre relevante, og står i fare for å bli ignorert. Det krever tyngde å bli hørt, og tyngde oppnår man både ved kjøttvekt, bredde, spesialisering og substans. BNL har alle forutsetninger for å være en aktør med tyngde, og må fortsette å være en aktør som andre oppfatter som relevant. Bare slik kan man forvente å bli lyttet til, enten det gjelder spørsmål om arbeidsgiveri, seriøsitet, næringspolitikk eller bærekraft.

En attraktiv næring for unge
Mange av bransjene i byggenæringen må jobbe hardt for å få den arbeidskraften og kompetansen de trenger for å drive virksomheten, og utvikle en næring for fremtiden. Spesielt er dette en utfordring for håndverksfagene, som fremdeles må drive myteknusing. Mange av bedriftene uttrykker at de særlig ønsker seg flere unge, og at de ønsker at yrkesfag, byggenæringen og det enkelte faget skal være førstevalget til flere unge. Da gjelder det å legge seg i selen for å bli en attraktiv næring som de unge kjenner godt til, før de skal ta sine viktige skole- studie- og yrkesvalg. Det må selvfølgelig bedriftene i de enkelte bransjene ta et ansvar for selv, noe de også gjør, men det vil likevel fortsatt være av stor betydning at næringen og bransjene av og til opptrer samlet, som en sterk, fremtidsrettet og attraktiv næring, med godt kjennskap til historie og tradisjon.