Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Noen voksne må bygge jernbane! Vi trenger mer tog i nord!

Egon Holstad. Foto: Ronald Johansen

Publisert: 26.04.2019 09:07. Sist endret: 26.04.2019 09:07.

Vi bygger nye byer, større boliger, bredere veier og lengre tunneler, men jernbane nordover vil vi ikke bygge. Nå må noen snart ringe en voksen.

  • Økt ansvar på kommunene

  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

  • Kun Frp ville fjerne boplikten

  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Nettleder

Økt ansvar på kommunene

Les også:

  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Økt ansvar på kommunene
  • Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum
  • Kun Frp ville fjerne boplikten
  • Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6
  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorEgon Holstad

Egon Holstad

 

Egon Holstad er journalist og kommentator i avisa iTromsø. Og har masse annet på si.

Det er deprimerende mye jeg ikke skjønner meg på, men det meste av det er, takk og lov, i kategorien «Dette er det heldigvis noen andre som kan», og derfor betaler jeg andre for å utføre arbeid jeg enten ikke behersker selv eller har tid til å gjøre. Eller begge deler. En kjempedeal. Jeg liker å jakte og fiske på hobbybasis, men er overhodet ikke selvforsynt med mat, så jeg kjøper det meste av det jeg spiser.

Så også med håndverk.

Nå i helga kom det en elektriker og utførte noe småarbeid for meg på hytta. I sommer en rørlegger som byttet ut vannrør under hytta og la ny isolasjon rundt rørene.

Hun gjorde en kanonjobb, og jeg betalte begge fakturaene med glede.

Eller, ikke med glede, men jeg syntes det var fair og verdt det.

Jeg kan heller ikke bygge jernbane, men jeg vil vi, Norge, skal gjøre det.

Jeg vil at Norge skjerper seg og bygger mer jernbane.

Per i dag stopper den i nordgående retning på Fauske, der jeg kommer fra. Den går rett sagt videre til Bodø, men det er en avstikker. Nå bor jeg i Tromsø, den største byen i nord. Der har vi ikke tog.

På Fauske feiret de i fjor at det var 60 år siden det kom jernbane dit. I 1958 kom det første lokomotivet kvinende inn mot perrongen. Det var en stor dag på Fauske, og det var stort for nasjonen. Jernbanen bandt landet sammen, og det var en effektiv og smart måte å flytte folk og varer på. Det kostet penger, men Norge mente at dette var noe vi skulle gjøre åkkesom.

Og det var ingen lett oppgave. For å komme seg fra Mo i Rana og til Fauske, måtte jernbanen legges over det ugjestmilde Saltfjellet, samme sted som der polarsirkelen sveiper over, det mektige og uværsutsatte fjellet som skiller regionene Helgeland og Salten.

Det ble ikke asfalt over E6 på Saltfjellet før i 1972. Men jernbane skulle de pinadø legge der. Det var byggeteknisk avansert, fysisk krevende og meget kostbart. Norge på femtitallet var et ganske annet land enn det vi kjenner nå. Da jernbanen på slutten av førtitallet ble bestemt bygget videre nordover til Fauske og Bodø, mottok norske myndigheter fortsatt Marshall-hjelp, og det var rasjonering på kjøtt, melk, ost, egg, sukker, kaffe, bil og sko. Men jernbane skulle det bygges. Det var man samstemt enige om.

Det var bra dagens politikere ikke bestemte den gang. Siden 1958 har det jo ikke vært noe flertall i nasjonalforsamlingen vår – uansett hvilket parti som har sittet på statsministeren – for å bygge jernbane videre nordover, til tross for at det årlig settes nye rekorder i vinterturisme i nord, samt at fiskeriaktiviteten, både fra vill hvitfisk og rød oppdrettsfisk slår stadig nye rekorder. Og sier man at man ønsker tog videre nordover, til Tromsø og videre til Kirkenes, så vi kan koble oss på den transsibirske jernbanen, ler de bare sørpå.

Så kommer det samme omkvedet. At Nord-Norgebanen er en naiv tanke, at det er en morsom, men helt virkelighetsfjern greie, og at det i beste fall er kuriøst og morsomt at folk i fullt alvor vil ha tog videre i landet. Argumentene er alltid de samme. Det er så kronglete natur. Det blir så teknisk utfordrende. Det er så vanskelig. Det er så tungt. Det blir så dyrt. Uff og akk og bu-huuuu og stakkars Norge som ikke klarer å lage jernbane videre. Det er rart de ikke synes mer synd på oss rundt om i verden, så vanskelig som vi åpenbart har det.

Takk og lov var ikke våre forfedre skrudd sammen av samme pinglete og defensive tankegang. De skinnegangene vi i dag har over det nevnte og ugjestmilde Saltfjellet, over Korgfjellet og over Dovre, ble nemlig bygget av helter og heltinner, på oppdrag fra Staten. Selv om det var både vanskelig, kronglete og drita dyrt.

Og dette var lenge før man ble helt gæren etter å legge alt ut på anbud, og mens det var både politisk vilje, tæl og stål i ben og armer i folket, i en nasjon som seriøst ville noe annet enn bare å være rik. Som ville bygge infrastruktur for fremtiden, og ikke bare plassere penger i eiendommer på Manhattan og Champs-Élysées.

Den gang brydde man seg ikke engang om miljøet. Man visste knapt at det var forurensende med bil og tungtransport, eller at det var noe som het «dårlig luftkvalitet». Man kjørte dessuten bil uten sikkerhetsbelter på verken voksne eller unger. Det var heller ingen som var redd glatte vinterveier med masse tungtransport, der søvndrukne, østeuropeiske sjåfører på minstelønn kjørte digre vogntog i snøstorm uten kjettinger.

Da Bergensbanen åpnet i 1909, hadde den alene kostet landet nesten et helt statsbudsjett til sammen, i et lutfattig Norge som nettopp hadde fått tilbake sin selvstendighet, og som syntes det var alt annet enn meningsløst og latterlig med god infrastruktur for folket. Dette var noe som ikke engang ble svulstig omtalt som månelandinger eller utopier, men en operasjon som ble iverksatt og gjennomført av noen som ville noe.

Derfor bygget de jernbane, og de bygget traseer og tunneler som brukes den dag i dag, og de gjorde det delvis for hånd; med hakker, slegger, tauverk, sleder, vogner, hester og en hel helvetes masse vilje og visjoner. Sviller og iskaldt stål ble slept opp i fjellheimen og lagt på traseer bygget på ren trass og pur faen. Det var sikkert de som kalte det både meningsløst og latterlig, men deres tankegods ble effektivt gravd ned under tjæresmurte jernbanesviller, pukk og tusenvis av kilometer med drepende tunge skinner i rustfritt stål.

Jeg er ikke spesielt nostalgisk av meg. Alt var virkelig ikke bedre før. Jeg vil ikke ha utedass, og jeg liker internett og mobiltelefonen min. Men det er noe som har gått tapt på veien. Vi bygger gjerne byer, vi bygger boliger, vi bygger veier og vi bygger tunneler. Men tog nordover vil vi likevel ikke bygge. Det nærmeste vi har kommet i det siste er en navneendring fra NSB til Vy. Navnebyttet vil forresten koste 280 millioner skattekroner.

Det er, som nevnt over, mye jeg ikke kan. Jeg kan heller ikke bygge jernbane. Og dét talentet har åpenbart også AS Norge også mistet siden femtitallet. Men det må da være noen man kan ringe, som jeg gjør på hytta, når jeg trenger det. Penger på bok har vi også. I 2011 gjorde Jernbaneverket noen grove anslag av kostnaden for utbyggingen av Nord-Norge-banen. Prisen ble den gang anslått til maks 60 milliarder kroner, for å forlenge den fra Fauske til Tromsø.

Overskridelsene på Goliat-feltet, på Tromsøflaket i Norskehavet, har allerede oversteget 20 milliarder alene. Overskridelsene, altså. En tredel av hva Nord-Norge-banen vil koste.

Nå må noen voksne ringe noen som kan dette, og få satt prosjektet i gang.

Jeg vil ha tog.

Les også:
  • - Tiden for en jernbane i nord er overmoden
  • På tide å tenke spor i nord

Nøkkelord:

Gjestekommentarer
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

Beboere evakueres etter jordskred i Halden sentrum

 

Mesta-ansatt alvorlig skadd etter skred i Nordland

 

Her vil Nye Veier legge ny E16 Kongsvinger-E6

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen