Oppdraget omfatter rådgivning, planlegging og detaljregulering av veg og jernbane fra Arna til Stanghelle (ny Vossebane og ny E16), skriver Sweco i en pressemelding.
Strekningen er cirka 30 kilometer lang, og store deler av traséen går i tunnel.
For jernbanen skal det etableres to nye stasjoner, Vaksdal og Stanghelle, i tillegg til ombygging av eksisterende Arna Stasjon.
Kontrakten ble signert 10. januar i år, og arbeidet med å planlegge oppdraget er allerede godt i gang.
– Akkurat nå er vi i oppstartsfasen og den strekker seg frem til 8. mars. I disse dager utarbeider vi styrende dokument for prosjektet og tilegner oss kunnskap om området, forteller prosjektleder Jan Håvard Øverland i Sweco.
Han understreker at dette er en viktig fase i prosjektet.
– Nå jobber vi med å få systemene på plass, planlegge teoretisk fremdrift og legge til rette for at planen måler faktisk fremdrift. Det er mange fag involvert i prosjektet, og det er avgjørende at vi får på plass et planverk som sikrer best mulig sammenheng mellom disse, sier Øverland.
Rundt 40 fag er involvert i prosjektet, og for å sikre best mulig flyt underveis skal prosjekteringen følge VDC-metodikken.
– Dette er et stort og viktig prosjekt, som vi i Rambøll er stolte av å jobbe med. Her vil vi møte på spennende faglige utfordringer som vi gleder oss til å løse. Vi har fokus på tett samarbeid og at alle jobber for prosjektets beste. I tillegg til å oppfylle forventningene til sikker og effektiv transport på både vei og bane mellom Arna og Stanghelle, sier John Harald Amundsen, prosjekteier i Rambøll.
Planlagt byggestart er i 2024, men det kan bli aktuelt med fremskyndet oppstart i 2022 på deler av strekningen. Strekningen er planlagt ferdigstilt innen NTP-perioden 2024- 2029.