Biltema vokser videre

I år åpner seks nye Biltema-varehus i Norge. Aldri før har butikkjeden vokst like raskt. Nå ønsker de tips om hvor nye varehus bør ligge.

Siden Biltema kom til Norge i 1983, haretableringstakten aldri vært raskere. De planlegger å åpne seks nye varehus i år, mot fem i 2018.

– Vi åpner et helt nytt konseptvarehus med kafé på Vinstra og flytter inn i nye varehus på Mosjøen, i Egersund, i Steinkjer, på Gol og i Stavanger, sier Dag Bergby, konstituert daglig leder i Biltema i en pressemelding.

I Norden har Biltema som mål å åpne et nytt konseptvarehus hver måned i 2019. For Norge er målet 100 varehus innen 2028. I dag har de 64.

– Vi er i rute til å nå målene. Akkurat nå konsentrerer vi oss om å flytte de siste små varehusene til tomter som er store nok til å huse vår type plasskrevende handel, sier Bergby.

Samtidig ser Biltema ser de seg om etter nye områder å erobre.

– Jeg oppfordrer kommuner, bønder og eiendomsfolk til å tipse oss om hvor det kan være mulig å etablere Biltema-varehus. Vi ser etter godt synlige og trafikkerte plasser, og behovet vårt for å sette opp et konseptvarehus er 15-20 dekar, sier Bergby.

For å få plass til alle 19 000 varene i sortimentet, bygges de nye varehusene fra 5500 kvadratmeter og oppover. Bygningene skal også huse flere hentelager, kafé, utstillinger og brede handlegater. Handelsparker utenfor bysentrum, med gode parkeringsmuligheter er attraktive steder.