<p>Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under».</p>Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».Vækerø stasjon, Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/ImagoAtelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/ImagoAtelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».

Dette er vinnerne i plan- og designkonkurransen for Fornebubanen

Vinnerne i plan- og designkonkurransen for nye T-banestasjoner på Fornebubanen er nå klare.

I slutten av november 2017 ble det lyst ut en offentlig plan- og designkonkurranse for i alt seks nye T-banestasjoner på Fornebubanen, og ny driftsbase på Koksa.

Det kom inn hele 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta.

Etter en prekvalifisering ble 14 kontorer/team invitert med videre i prosessen. Juryen har jobbet gjennom høsten med å evaluere de innkomne forslagene, og nå foreligger juryens innstilling.

Dette er vinnerne:

  • Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk»
  • Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt»
  • Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte»
  • Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under»
  • Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/ImagoAtelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare»
  • Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».

Fornebubanen vil nå starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne i konkurransen.

Det er ventet at dette arbeidet starter opp så raskt som mulig.

- Formålet med plan- og designkonkurransen var å finne gode arkitektoniske konsepter for alle de seks stasjonene langs Fornebubanen. Vi er veldig fornøyde med nå å få på plass arkitekter til å bistå i den videre prosessen med utforming av stasjonene på Fornebubanen, sier juryleder Irene Måsøval, direktør for Fornebubanen i en pressemelding.

For reisende med Fornebubanen skal reisen oppleves som praktisk, trygg og oversiktlig.

Det skal være enkelt å orientere seg, selv for førstegangsreisende. Sosial trygghet gjennom oversikt, bruk av glassflater og god belysning har vært viktig. At Fornebubanens stasjoner skal legge til rette for sykling og sykkelparkering har vært høyt prioritert.

- Dette er veldig spennende. Det er inngangene og stasjonene som skaper T-banenes identitet for alle som reiser kollektivt i hverdagen. Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Osloregionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg.

- Den fremtidige utviklingen av Fornebu henger nøye sammen med etableringen av Fornebubanen. Vi ønsker at stasjonene langs Fornebubanen blir gitt en identitet og arkitektonisk utforming slik at flere vil velge å bruke T-banen som transportmiddel, sier fylkesordfører Anette Solli i Akershus fylkeskommune.

Juryen har bestått av følgende personer:

Reiulf Ramstad, oppnevnt av Norske arkitekters landsforbund (NAL)

Dag Olsen, Akershus fylkeskommune

Gro Magnesen, Bærum kommune

Anders Hartmann, Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel, Oslo kommune

Knut Wisthus-Johansen, Sporveien

Ola Skar, Ruter

Irene Måsøval, Fornebubanen