Nye storinvesteringer på Gardermoen

Landets hovedflyplass, OSL, fullførte så sent som i fjor en av tidens største byggeprosjekter i norsk historie. Nå er man allerede kommet godt i gang med planleggingen av ytterligere investeringer ved det gigantiske knutepunktet.

Det har eksistert flydrift på Gardermoen helt siden 1912 – men det var først i 1994, etter lengre tids intens lokaliseringsdebatt i Stortinget, at man startet arbeidet med å bygge ut hovedflyplassen på Romerike. 7. oktober 1998 lettet siste fly fra Fornebu, og trafikken kunne starte opp ved landets nye hovedflyplass, da kalt Oslo Lufthavn Gardermoen. Dette var på den tiden en enorm investering og løft innen norsk samferdsel, og omfattet også utbyggingen av Gardermobanen, som er blitt en stor suksess.

Man la helt sikkert opp til en vekst også under utbyggingen av første fase – men trafikken økte raskere enn de fleste kunne forutse. Trafikkveksten medførte at man tidlig begynte planleggingen av en utvidelse som følge av den økte trafikkmengden. I 2008 startet arbeidet med å gjennomføre utbyggingen av T2-prosjektet - en kraftig utvidelse av OSL, som blant annet omfattet utvidelse av den eksisterende ankomst- og avgangshallen, den nye 300 meter lange Pir Nord, til en samlet kostnad av svimlende 14 milliarder kroner. Nye OSL åpnet formelt for trafikk i 2017, selv om man allerede da en lenge periode hadde kjørt trafikk på anlegget.

Dette er et av de største byggeprosjektene vi har sett i Norge - en investering på 14 milliarder kroner på så kort tid medførte enorme investeringer hver eneste dag – gjennom flere år. Utbyggingsprosessen gikk som planlagt – og det er liten tvil om at flyplassen er blitt et meget flott anlegg mange kan misunne oss.

Men nå er man altså i gang med arbeidet med ytterligere utbygginger. Det er nå utbyggingen av anlegget for de reisende utenfor Schengen-området som skal gjennomføres. Nybygget er totalt på 30.000 kvadratmeter. Det er ikke en utbygging av samme kaliber som nettopp er ferdigstilt, men vi snakker om investeringer på akseptable 3,3 milliarder kroner - som i norsk målestokk er et meget potent utbyggingsprosjekt. Operaen kostet i sin tid 4,1 milliarder kroner.

Planen er at prosjektet skal stå ferdig i 2022. Dermed er en ny utbyggingspress i gang på Gardermoen – noe som vil gi nye oppdrag til byggenæringens aktører. Også denne utbyggingen vil bidra til ytterligere vekst i nærområdene. I Ullensaker har gjennom de siste ti årene opplevd en enorm vekst, med stor tilflytting og omfattende aktivitet i næringslivet – og her er OSL den selvsagte motoren i utviklingen. Gardermoeeffekten har virkelig kommet til Romerike - og det at man forsetter utbyggingen vil bidra til ytterlige vekst.

Det foreligger som kjent også planer om utbygging en tredje rullebane på anlegget, som naturligvis vil bety en enorm investering og store inngrep i nærområdene. Ikke overraskende er det her motstand både lokalt og nasjonalt - men man har ennå ikke konkludert i denne saken.

Uansett går vi nå inn i tid med ytterligere utbygginger på flyplassen - og ingenting tilsier i dag at vi kommer til å fly mindre i årene som kommer. Det vil fortsatt være travelt på landets hovedflyplass. I 2016 benyttet 25,5 millioner passasjerer Oslo lufthavn.