Dette er bildet er tatt en av de siste dagene da Condottes arbeidere var på Follobane-anlegget ved innføringen til Oslo S. Det italienske selskapet hadde to kontrakter verdt totalt 3,5 milliarder kroner da de ble kastet ut av Bane NOR på grunn av dårlig økonomi. Arkivfoto: Sindre Sverdrup Strand

Bane NOR vil ikke betale Follobane-arbeidernes lønnskrav, men betalte ut 176 millioner for å dekke Condottes leverandørgjeld

– Slik kan ikke et statlig selskap oppføre seg, sier Senterpartiets finanspolitiske talsperson Sigbjørn Gjelsvik. Han krever at Bane NOR tar ansvar og betaler ut lønn til tidligere Condotte-ansatte.

Torsdag kunne Byggeindustrien fortelle historien om Karoline Celius (27) som var HMS-rådgiver for Condotte da italienernes økonomi klappet sammen. Condotte begjærte seg selv konkurs i sommer.

Karoline Celius føler seg glemt av Bane NOR.

Celius, som sammen med 200 andre mistet jobben da Condotte ble kastet ut av Bane NOR, føler seg glemt av den statlige byggherren.

Hun har alene et par hundre tusen kroner utestående i lønn, og tall fra Bisnode viste at det samlede lønnskravet mot Condotte i begynnelsen av september var på rett i overkant av ni millioner kroner.

– Vi ansatte har ikke fått noe av Bane NOR. De gjorde opp leverandørgjeld for å holde hjulene i gang på prosjektet, mens vi som jobbet for Condotte har vært nødt til å seile vår egen sjø. Jeg tenker at de også har et ansvar for å rydde opp for de som har vært ansatt og jobbet for den norske stat på et norsk pilotprosjekt, sier 27-åringen.

Lønningene de ansatte har utestående, er penger Bane NOR ikke vil betale. De viser til at det er Condotte som er arbeidsgiveren, og har også vist til at de ansatte vil bli ivaretatt av lønnsgarantifondet når italienerne blir slått endelig konkurs.

Betalte ut leverandørgjeld på 176 millioner kroner

Men for leverandørene som hadde Condotte-gjeld på Follobanen i januar, var historien en annen da italienerne ble kastet ut fra prosjektet.

Byggeindustrien har nå fått innsyn i hvor stor sum Bane NOR Follobanen betalte ut totalt til alle leverandørene for å holde deler av arbeidene i gang.

Beløpet er på 176 millioner kroner, og utbetalingene gjelder for arbeid utført for Follobanen før Condotte kom under konkursbeskyttelse 8. januar 2018, opplyser Bane NOR Follobanen til Byggeindustrien.

– Dette gjorde det mulig for Follobane-prosjektet å tre inn i underleverandørkontrakter for å ivareta sikkerhet, miljø og togtrafikk, samt videreføre sikkerhetskritiske arbeid, skriver kommunikasjonssjef i Bane NOR Follobanen, Kathrine Kjelland, i en kortfattet epost til Byggeindustrien.

Er dette penger dere dere krever tilbake fra Condotte?

– Sluttoppgjøret med Condotte er ikke ferdig. Vi kan eventuelt komme tilbake med flere opplysninger senere, svarer Kjelland.

Sp: Bane NOR må ta ansvar

SPs finanspolitiske talsmann Sigbjørn Gjelsvik er kritisk til Bane NOR. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Senterpartiets finanspolitiske talsperson på Stortinget, Sigbjørn Gjelsvik, er sterkt kritisk til at Bane NOR har betalt ut leverandørgjeld samtidig som de legger alt lønnsansvar over på den konkursbegjærte entreprenøren Condotte.

– Jeg mener det er åpenbart at Bane NOR må ta ansvar for de ansatte som har jobbet på Follobanen-prosjektet. Her har de betalt ut leverandørgjeld for å holde hjulene i gang, mens man har latt de ansatte seile sin egen sjø. Sånn kan ikke et statlig selskap som Bane NOR oppføre seg, sier  Sigbjørn Gjelsvik til Byggeindustrien.

– Skulle aldri ha inngått avtale med Condotte

Med tanke på at Condottes krevende økonomiske situasjon var kjent for Bane NOR allerede ved kontraktsinngåelsen, mener han det er spesielt viktig å rydde opp.

– Dette er et svært stort samferdselsprosjekt som Bane NOR har ansvaret for, og de har brukt en leverandør som de åpenbart aldri skulle inngått avtale med i utgangspunktet utfra de faresignalene som var da kontrakten ble inngått. Nå må de sørge for å opptre på en åpen og ryddig måte og rydde opp i lønnskravene til de ansatte. Saken om Karoline Celius viser at kravene strekker seg opp i hundretusenkroners-klassen, sier Gjelsvik.

Han mener Bane NOR bør betale ut penger, og heller kreve tilbakebetaling fra Condotte.

– Det regner jeg med de vil gjøre det når det kommer til oppgjort leverandørgjeld også. Bane NOR må ta ansvar, ikke bare overfor leverandørene, men for alle de ansatte som havnet i en svært vanskelig situasjon, sier Gjelsvik.

Ap: - Uholdbart at de ikke har fått lønn

Transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli. Arkivfoto.

Transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, mener det er uholdbart at de ansatte ikke har fått lønna si - over syv måneder etter at Condotte ble kastet ut.

- Selvsagt er det først og fremst Condottes ansvar, men vi bør ha regler som sikrer at de ansatte skal få lønna si dersom noe slikt som dette skjer, sier Sverre Myrli.

Norsk Arbeidsmandsforbund har tidligere sagt at garantisummen som ble betalt inn av Condotte under kontraktsinngåelsen, burde dekket lønn. Det er et syn Myrli deler.

- Garantisummen burde også kunne brukes til lønn til de ansatte, sier han. 

- Må forholde oss til lover og regler

Da Byggeindustrien skrev om Karoline Celius sitt lønnskrav mot Condotte torsdag, svarte Bane NOR følgende om hvorfor de ikke vil betale ut lønningene til Follobane-arbeiderne:

– Follobaneprosjektet må forholde seg til gjeldende ordninger og regler. Vi kan ikke se at garantisummen skulle vært brukt all den tid det er Condotte som er arbeidsgiver og som må gjøre opp for seg. Hvorvidt statlige byggherrer har solidaritetsansvar som skulle gjort seg gjeldende i dette tilfellet, er et politisk spørsmål som vi som utbyggingsprosjekt ikke kan svare for, skrev Kjelland i e-posten.

Hele tilsvaret kan du lese i saken om Celius sitt lønnskrav.