Foto: Nye VeierFoto: Nye VeierFoto: Nye VeierFoto: Nye VeierFoto: Nye VeierFoto: Nye Veier

BetonmastHæhre og Veidekke i rute på E6

Ved inngangen til fellesferien har Nye Veier og totalentreprenørene BetonmastHæhre og Veidekke gjort seg ferdige med 26 prosent av arbeidet med nye E6 gjennom Hedmark.

I sommerukene reduseres annleggsaktiviteten vesentlig, men det blir ikke full stopp, skriver Nye Veier i en pressemelding fredag.

BetonmastHæhre og Veidekke, som bygger nye E6 for Nye Veier, har høy produksjon, heter det i meldingen.

– Fremdriften går etter planen, og vi har fått gjort utrolig mye. Med pågående anleggsarbeid langs hele strekningen ser vi nå tydelig hvordan den nye firefeltsveien gjennom Hedmark tar form, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Utbyggingsprosjektet sysselsetter nå over 700 anleggsarbeidere.

– Med over 700 anleggsarbeidere og nesten 300 maskiner går det raskt framover. Den første asfalten er allerede på plass, vi har over 20 bruer og kulverter under bygging, og vi har sprengt nesten 250 salver. Sprengningsarbeidene har medført planlagt stans i trafikken, men vi opplever stort sett kun begrensede ulemper med trafikkavviklingen. For å sikre både trafikanter og anleggsarbeidere er det satt opp nesten 30.000 meter med sikkert anleggsrekkverk langs eksisterende E6, sier Moshagen.

Gjennom sommeren reduseres aktiviteten, heter det i pressemeldingen fra Nye Veier.

– Aktiviteten reduseres vesentlig, men det blir ikke full stopp i sommerukene. Det skal arbeides på noen av konstruksjonene, og det kommer også til å bli noe anleggsaktivitet, blant annet i området ved Bergshøgda og Tjernli, sier Moshagen.

Trafikantene må fortsatt være oppmerksomme på at de skal gjennom et 43 kilometer langt anleggsområde. De som skal gjennom Hedmark på dagens E6, må gjennom ti midlertidige rundkjøringer, og hastigheten er redusert til 70 og 50 kilometer i timen.

– Sikkerhet for både trafikanter og anleggsarbeidere har vår høyeste prioritet. Det er viktig at alle respekterer fartsgrensene og er oppmerksomme på skilting og merking. Vi ber også gående og syklende om å bruke tilrettelagte gang-/sykkelveier når de skal krysse anleggsområdet, sier Moshagen.

Ved tellepunktet ved Verven sør for Brumunddal på dagens E6 passerte det i fjor nesten 20.000 kjøretøy per døgn om sommeren.