Prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad omfatter blant annet ny Moss stasjon. Illustrasjon: Rambøll Sweco/Bane Nor

Bane NORs avlyste milliardkontrakt er lyst ut på nytt

I mai avlyste Bane NOR prekvalifiseringen for milliardkontrakten Sandbukta-Moss-Såstad Sandbukta. Nå er den kunngjort på nytt i leverandørmarkedet.

Konkurransegrunnlaget for Bane NORs totalentreprise for underbygning i forbindelse med nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad er nå kunngjort på nytt i leverandørmarkedet.

I midten av mai ble konkurransen avlyst av Bane NOR på grunn av manglende konkurranse til tross for at byggherren var fornøyd med både interesse og deltakelse.

Både norske og utenlandske entreprenører som deltok i prekvalifiseringen til milliardprosjektet Sandbukta-Moss-Såstad ble avvist, men Bane NOR ville ikke opplyse hvor mange eller hvem som var med i den opprinnelige konkurransen.

To trinn

Bane NOR inviterer nå til en konkurranse i to trinn med henholdsvis prekvalifisering og tilbudsfase.

Kontraktsignering er planlagt i andre kvartal i 2019, for deretter oppstart av prosjektering og anleggsvirksomhet. Strekningen gjennom kommunene Moss og Rygge planlegges klargjort for operativ trafikk i løpet av 2024.

Kontrakten er for cirka 10 km med underbygning, som inkluderer blant annet to tunneler i fjell, på henholdsvis 2,3 og 2,7 km, to store løsmassekulverter og nytt stasjonsområde med nytt stasjonsbygg i Moss.

Prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen. Foto: Bane NOR

– Prosjektet er i rute med de forberedende arbeidene og legger forholdene godt til rette for den entreprenøren som skal gå i gang med hovedarbeidene. Dette inkluderer en ti kilometer lang strekning hvor ny infrastruktur skal bygges både i bynære strøk og i vernede områder. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Sandbukta-Moss-Såstad, Jarle Rasmussen i en pressemelding.

Forventer god konkurranse

Bane NOR forventer å oppnå god nok konkurranse når kontrakten nå lyses ut på nytt.
– Det er viktig å sikre at de som blir invitert til å by på jobben har rett kompetanse og profil for kontrakten. Prosjektets risikoprofil gjør det riktig å gå denne ekstra runden for å forsikre oss om at de entreprenører som inviteres til å gi tilbud oppfyller de nødvendige kvalifikasjoner. Det stilles blant annet spesifikke kvalifikasjonskrav til erfaring med både prosjektering og bygging i blant annet kvikkleire, samt krav om tilstrekkelig økonomisk soliditet, påpeker Rasmussen.