Lektor og prosjektleder Trond Bjørge.

Starter yrkesbasert bachelor i byggeplassledelse

Fagskolene på Østlandet og deres fylkeskommunale eiere starter en egen bachelor i byggeplassledelse. Utdanningen har vært etterspurt i bransjen.

Høyskolestudiet krever praksis for opptak og praksis er også en viktig del av studiet.

Høyere Yrkesfaglig Utdanning AS eies i fellesskap av fylkeskommunene Akershus, Buskerud, Oppland, Telemark, Vestfold og Østfold.

Organisasjonen er opprettet for å tilby arbeidslivet etterspurt praksisbasert kompetanse i byggeplassledelse på bachelornivå.

Dette er en kompetanse som i dag ikke tilbys som eget studium av det eksisterende utdanningssystemet i Norge, hverken i fagskolene, høgskolene eller ved universitetene.

Det er to hovedgrunner til at eierne ønsker dette bachelorstudiet:

- Den første er at byggenæringen etterspør en mer praktisk og erfaringsbasert utdanning, som i større grad enn i dag kan kombinere teori med en praktisk tilnærming som sikrer at det blir færre feil i overgangen mellom den prosjekterende og den utførende delen i en byggeprosess. Samtidig mener eierne at et slik studium kan bidra til å ta bort feil som skyldes misforståelser og manglende innsikt i hvordan den operative delen av byggeprosessen faktisk gjennomføres, opplyser lektor og prosjektleder Trond Bjørge i en pressemelding.

- Den andre grunnen er at eierne tror det vil styrke rekrutteringen til yrkesfagutdanningen i de videregående skolene når foreldre og elever ser at det er en reell karrierevei også innen yrkesfagene. Opptakskriteriene speiler dette ved at yrkeserfaring er et krav ved opptak, slik det er mulig etter Forskrift om opptak til høyere utdanning, opplyser han videre.

Ved fagskolene er det i de toårige, tekniske utdanningene, etter krav fra arbeidslivets parter, tatt inn faglig ledelse i de tekniske fordypningsemnene i andre studieår.

- Dette er gjort fordi bransjene hevder at det gjøres for mange feil i utøvelsen av yrkene; det er for mange personskader. Dette koster, og det er til slutt samfunnet som sitter igjen med regningen, ifølge Bjørge.

Videre trengs det større samspill på byggeplassen, tydeligere ledere og åpning for større grad av autonomi og involvering av hver enkelt medarbeider i beslutninger og utøvelse av oppgavene, mener han. 

- Faglig ledelse er i dette studiet å forstå slik at ledelse kan deles i personalledelse, hvor kommunikasjon og motivasjon er helt sentralt, og i operativ ledelse, definert som det å sikre gjennomføring av de enkelte oppgavene på en byggeplass, opplyser Bjørge.

I tråd med denne beskrivelsen av faglig ledelse og hensikten med begrepet, legger ledelse i dette bachelorstudiet vekt på å gi byggeplasslederen praktiske verktøy som skal hjelpe han/henne i utøvelsen av en meget sammensatt lederjobb. De praktiske verktøyene forankres i anerkjente og nyere ledelsesteorier.

Utdanningens innhold er utarbeidet i tett samarbeid med arbeidslivet, både med enkeltbedrifter og hovedsammenslutninger.

Som et resultat av denne dialogen vil utdanningen legge vekt på at:

· Ledere må ha god helhetsforståelse for hele byggeprosessen · Ledere må ha kompetanse i tverrfaglig og flerkulturelt samarbeid og koordinering på byggeplass · Ledere må beherske digitale verktøy som BIM, Excel etc · Ledere må ha god forståelse for prosjektstyring, byggeplassøkonomi og kontraktsjus · Ledere bør kjenne grunnleggende elementer i Lean-metoden, logistikk, produktivitet og praktiske anvendelsesområder innen byggenæringen

Utdanningen vil bli lagt til de tekniske fagskolene som fylkeskommunene eier. I starten vil Gjøvik og Fagskolen Innlandet være studiested. Under forutsetning av endelig godkjenning tas det sikte på å starte opp en heltidsklasse fra høsten 2018 i tillegg til en deltidsklasse for tidligere utdannede fagskoleingeniører hvor de fases inn i fjerde semester.