Øyvind Skarholt

- Byggevareindustrien har et klart standpunkt på at produsenter og vareeier må eie egen produktinformasjon

- Byggevareindustrien har et meget klart standpunkt på at produsenter og vareeier må eie egen produktinformasjon og det er sågar forankret som ett av våre fem strategiske mål, sier adm. dir. i Byggevareindustriens Forening og styremedlem i Norsk Byggtjeneste, Øyvind Skarholt etter Treindustriens utspill mot NOBB som en del av det digitale veikartet.

Skarholt sier han har fått et utall henvendelser fra en rekke bransjeaktører etter Treindustriens utspill mot NOBB.

I det strategiske målet heter det blant annet: "Vi sikrer produsentenes interesser som eier av digital produktinformasjon i markedet til lavest mulig kostnad."

Skarholt sier norske produsenter må kunne tilgjengeliggjøre sine merkevarer for å møte konkurransen, også fra økende import.

- Alle produsenter kan gjøre sine produkter tilgjengelig i NOBB som merkevarer og dette er et bærende prinsipp - også for produsenter av trelast. Det er Treindustrien selv som har etablert, driftet og forvaltet det standardsortiment som de nå ønsker å avvikle. At de nå ønsker å avvikle dette har vi full forståelse for og støtter opp under, påpeker han.

Han mener at Treindustrien blander dette med eierskap.

- Treindustrien har tidligere har fått tilbud om å være med på eiersiden i NOBB, men svaret den gang var at de ikke så noe behov for dette. Dersom de nå har endret mening om dette så imøteser vi henvendelse om det på en ryddig måte, avslutter Skarholt.