Markedssjef Øyvind Eidem (t.v.) og markedsdirektør Benn Asgeir Båtvik presenterer ni nye hustyper i den nye Husboka, blant annet flere som er beregnet på vanskelige tomter, slik det vises på denne modellen.

Norgeshus med Husbok for tiende gang

Omkring 60 av Norgeshus’ 108 forhandlere over hele landet hadde tatt veien til Trondheim da den nye Husbok 2017 ble presentert torsdag. 

Og med utsiktssuiten i 21. etasje i Scandic Lerkendal hotell var det med et strålende utsyn over byen, og markedsdirektør Benn Asgeir Båtvik var på ingen måte misfornøyd med også å ha et hus man selv hadde levert og som er under bygging i synsfeltet rett ut av vinduene.

Båtvik og markedssjef Øyvind Eidem forteller til Byggeindustrien at denne utgaven av selskapets Husbok er den tiende i rekken.

– Vi lager en slik oversikt over hva vi har å tilby cirka hvert tredje år, så i år er det 30 år siden den første kom, sier de to. Og legger vekt på at boka er et tilbud både til selgerne i Norgeshus som kan vise frem hva de har å tilby, og også til huskjøperne som på denne måten kan få god oversikt over mulighetene.

Noen av de som hadde tatt turen til Scandic Hotel Lerkendal.

Boka blir lansert 18. desember.

Annerledes lansering
Båtvik og Eidem forteller at man denne gangen har valgt en noe annen form for lansering av den nye boka.
– Tidligere har vi alltid gjort det i tilknytning til en kongress, men i år har vi valgt å knytte det til et eget salgsseminar og lanseringsfest. Alle deltakerne her er selgere ute hos forhandlerne våre, med lansering av boka på slutten av dagen. Målet er at når de drar hjem etter i dag, skal de være skikkelig giret på å begynne å selge fra den nye boka, sier de.
Til sammen er det med 39 ulike husmodeller i boka, og av disse er ni helt nye. Disse retter seg i all hovedsak mot skråtomter og vanskelig tilgjengelige tomteområder.
– Vi ønsker også å presisere at boka skal være mer en inspirasjonsbok enn en ferdighuskatalog. Mottoet vårt er «Det du vil ha», og hensikten med boka er at vi vil gi kunden mulighet til å finne sitt eget hus og være med på å bestemme hvordan det skal bli.

«Skreddersøm»
Norgeshus har i dag 59 ansatte ved hovedkontoret på Melhus utenfor Trondheim, av disse er 12 ansatte i året som er gått. Av de ansatte er det 12 arkitekter og cirka 20 ingeniører.

– Vi legger opp til en stor grad av skreddersøm for de husene vi leverer, og det er derfor vi har ansatt så mange arkitekter og ingeniører, sier de to.

Under seminaret hadde de for øvrig med en modell av et hus som de mener illustrerer det man er ute etter på en god måte.

– Vi presenterer en bolig som jeg er hundre prosent sikker på at ingen andre husleverandører kan matche, så å si bygget på påler i en bratt fjellside. Det er for å vise kundene at det er fullt mulig å bygge på vanskelige tomter. Vi snakker ikke om ferdighus, men om arkitekttegnede kataloghus som kan tilpasses kjøperens ønsker. Om man har en vanskelig tomt skal vi klare å finne en løsning. Og det blir tross alt færre og færre av de flate og store tomtene, sier Båtvik.

Vekst i 2017
Også Norgeshus har merket at boligmarkedet er blitt vanskeligere den siste tiden, men Båtvik og Eidem forteller at man regner med at man kommer foran tallene fra 2016 når året er slutt.

– Vi regner med at denne boka skal hjelpe forhandlerne våre å selge enda flere boliger. I seminaret vi arrangerer her konsentrerer vi oss om hvordan vi skal skape både salg og gode kundeopplevelser fordi vi vil ha enda mer trykk på salget. Vi er optimister, og selskapet er rigget for vekst i 2018, sier de, og forteller at man har fått fire nye forhandlere bare den siste tiden.

– Og flere kontrakter ligger klar og blir undertegnet i løpet av januar og februar.

Fordel å være på landet
Norgeshus har hovedkontoret på Melhus, og Båtvik sier dette fungerer bra.

– Inntrykket er at forhandlerne synes det er bedre at det ligger «på landet» fremfor at det for eksempel skulle være i Oslogryta. Årsaken til at vi er der, er jo at vi som startet det hele kommer derfra. Det er jo også slik at der det nå bygges ikke er midt i byene, men i randsonen omkring de store byene og i de mindre byene, sier markedsdirektør Øyvind Eidem.

Omkring 60 representanter fra Norgeshus-forhandlere var samlet for presentasjon av den nye Husboka.