Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Stor spenning rundt kommende gigantkontrakter

Publisert: 28.11.2017 01:14. Sist endret: 28.11.2017 01:16.

Det kom som en stor overraskelse på mange at Nye Veier så seg nødt til å avlyse den videre anbudsprosessen rundt E39-prosjektet Kristiansand vest til Mandal øst etter at kun to aktører sto igjen som aktuelle etter prekvalifiseringen. Dette skaper spenning rundt konkurransen i de kommende milliardprosjektene som er på gang.

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka
  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim
  • Fem arkitekturprosjekter nominert til DOGAs hederspris
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • Entreprenørene positive til ny banebyggherre
  • Sika lanserer nytt fugeskum
  • Stor interesse for bygg- og anleggsnæringens rolle i det grønne skiftet blant yngre entrepriseadvokater
  • Vestfold ønsker nedstenging etter smitteøkning
  • Vartdal Plast, Maxbo og Backe inngår EPS-samarbeid
  • BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriksbanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge

Flere kontrakter

  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Kontraktene i den norske samferdselssektoren har gjennom de siste årene stadig vokst i omfang og kompleksitet. Kontrakter på godt over milliarden hører ikke lenger til sjeldenhetene. Det er allerede inngått veikontrakter på over tre milliarder kroner - og i tiden fremover kommer nye utbygginger som er enda større – enkelte av de kommende OPS-prosjekter er sågar langt større. Selv om en OPS-kontrakt inneholder andre aspekter enn en vanlig kontrakt, er prosjekter på rundt ti milliarder kroner, som det ligger an til på Sotrasambandet, virkelig på et helt annet nivå enn vi har sett i Norge tidligere. Store blir jobbene også på det kommende Rogfast-prosjektet.

Så langt har konkurransen om milliardoppdragene vært god. Utenlandske aktører har meldt seg på banen, men det er i hovedsak de lokale aktørene som har stukket av med seieren i de største oppgavene innen veisektoren - og i Nye Veier-kontraktene har de gjort rent bord. Dette har skjedd med bakgrunn i forutsigbarhet fra byggherrenes side og fremtidsrettet oppbygging fra entreprenørenes side. Ved at byggherrene har varslet om at kontraktene vil bli større, også etter ønske fra bransjeaktørene selv, har markedet kunnet tilpasse seg dette – og dermed respondert på utviklingen.

Men når man kom til E39-utbyggingen var de lokale entreprenørene ikke med i konkurransen. Det er definitivt flere årsaker til dette. Det kan komme av selve kontraktsformen, prisnivået som var satt – men det handler også om selve kontraktens størrelse og tidspunkt for utlysning sett i sammenheng med andre pågående storprosjekter – og ikke minst hva som kommer. De store entreprenørene har pekt på at størrelsen ikke har vært den avgjørende faktor – men mer timing, makspris, andre kommende storjobber og frykt for Konkurransetilsynets inngripen som årsaker til at de valgte ikke å bli med i konkurransen.

Det er utvilsomt fortsatt bra med kapasitet i markedet – men avlysningen kan også være et tegn på at aktørene ikke er umettelige på storkontrakter i dagens marked. Det er ikke slik at alle de store lokale aktørene hverken kan eller ønsker å regne på alle storjobbene som kommer i noenlunde samme tidsperiode. Det blir både kostnads- og tidskrevende – og innebærer en for stor risiko i forhold til kapasitet. Dermed vil det være slik at de vil vurdere de ulike kontraktene som er underveis, og plukke ut sine favoritter. Plukker alle de store ut de samme favorittene, vil det selvsagt kunne gå utover enkeltprosjekter.

Det kan være at E39-prosjektet var spesielt og måten det var innrettet på ikke traff entreprenørene – og at man ved neste store konkurranse vil se et helt annet konkurransebilde med flere lokale interessenter. Men det vil nok være lurt for de store statlige byggherrene å se på hvor tett, i hvilke områder og i hvilken form de ulike milliardjobbene nå kommer. Det er fortsatt kapasitet ute i markedet – men det er ikke gitt at det vil bli tilfredsstillende konkurranse i alle utlysinger. Kontraktene er foreløpig ikke for store i seg selv – men i sum kan de bli i overkant i totalmarkedet.

Tiden fremover vil vise hvordan dette vil slå ut – men vi tror at med riktige konkurranseformer, burde konkurranseevnen fortsatt være til stede i markedet. Men da er det også viktig at markedet jobber smart og gjør gode vurderinger på hvordan de legger opp kontraktene og til hvilken tid.

Dessuten er fortsatt entreprenørene i stor grad usikre på hvordan de skal forholde seg til den skjerpede tolkningen av konkurranselovgivningen når det gjelder bruk av arbeidsfellesskap. I de store jobbene fremover vil dette tvinge seg frem – men fortsatt er mange redde for å ta i bruk denne samarbeidsformen i frykt for store bøter fra Konkurransetilsynet. En mer forutsigbar praksis innen dette feltet må bli etablert i markedet – og man bør også se på hvordan arbeidsfellesskap skal vurderes når store utenlandske konsern jobber sammen – ikke bare de lokale. 

Nøkkelord:

Leder
 

Entreprenørene positive til ny banebyggherre

 

Nye Veier
skal bygge Ringeriks-banen

 

Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

 

Høie varsler endringer i nasjonale tiltak til uka

 

Vil bistå med jernbanekompetanse
- dette sier Bane NOR og Nye Veier om Ringeriksbanen

 

Frp jubler over at Nye Veier skal bygge Ringeriks-banen

 

Ap og SV kritiske:
- Utsettes med
flere år

 

BNL bekymret over forsinkelser for E16 Ringeriks-banen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen