Country Manager Mimmi Goude i Business Sweden og Sveriges ambassadør til Norge, Axel Wernhoff er på Bygg Reis Deg for å markedsføre svenske bedrifter inn mot norsk byggenæring . Foto: Svanhild Blakstad

Sverige satser mot norsk byggenæring

Flere svenske bedrifter bruker Bygg Reis Deg for å markedsføre seg inn mot norsk byggenæring.

For første gang har Business Sweden, som er en interesseorganisasjon for svensk næringsliv i utlandet, samlet seg om en felles stand for svenske bedrifter på Bygg Reis Deg.

Sveriges ambassadør til Norge, Axel Wernhoff, besøkte fellesstanden på åpningsdagen og fremhevet viktigheten av samarbeid i byggenæringen mellom de to nabolandene.

– Dette er en mulighet for svenske firmaer til å eksponere seg mot den store norske byggenæringen, som er veldig aktiv og som har en lys fremtid. Jeg tror vi har vi mye å tjene på å bytte varer, tjenester og kunnskap over grensen, sier Wernhoff til Byggeindustrien.

Han peker på at det tross utstrakt handelsflyt mellom Norge og Sverige, så finnes det likevel utfordringer

– Selv om vi har et felles marked, er likevel byggemarkedet veldig fragmentert og omgitt av et omfattende regelverk som ofte er lokalt.  Den svenske regjeringen hadde gjerne sett at man i fellesskap i Norden kan arbeide for et mer velfungerende nordisk byggemarked. Det kan handle om å koordinere ulike regler og standarder, som skulle gjøre det enklere for bedriftene å jobbe over grensene, det gjelder også norske bedrifter i Sverige, sier han.

Det er ni svenske firmaer som står sammen under felles paraply i regi av Business Sweden. Virksomhetene strekker seg fra boligutvikleren JM til mindre håndverksbedrifter og leverandører innen tak og vinduer. Også arkitektfirmaet Krook og Tjãder, som nylig har etablert seg med kontor i Oslo, er representert.

Det er første gang svenskene gjør en felles satsning om slik profilering på Bygg Reis Deg.

– Tidligere har vi gjort andre aktiviteter rettet mot norsk byggenæring, men denne gang fikk vi flere henvendelser fra svenske firmaer som ytret ønske om å være med på messen. Vi håper og tror at dette vil fungere bra, og at Bygg Reis Deg blir en viktig arena for bedriftene som vil markedsføre seg mot den norske byggenæringen, sier country manager Mimmi Goude i Business Sweden.

Emil Gustafsson i Takskiferforum står sammen med andre svenske bedrifter på en felles svensk stand under Bygg Reis Deg, i regi av Business Sweden. Til høyre Country Manager Mimmi Goude i Business Sweden. Foto: Svanhild Blakstad