Samarbeid for sikkerhet

HMS-arbeidet i næringen kan aldri prioriteres høyt nok, og derfor er det meget positivt at en rekke av landets entreprenører nå signaliserer at de vil samarbeide enda tettere som et ledd i å sørge for færre alvorlige ulykker på landets byggeplasser.

Nylig var en rekke av landets entreprenørledere invitert til en toppledersamling i regi av EBA der HMS-arbeidet sto på agendaen. Det kom mye bra ut av denne samlingen – ikke minst signalene om at man fremover vil jobber mer sammen og ikke bare hver for seg i det viktige HMS-arbeidet.

Det er slik at antall dødsulykker og alvorlige ulykker har hatt en nedgang de senere årene, men man er ikke kommet langt nok – målet kan ikke være noe annet enn null drepte og null alvorlige skadde på landets mange byggeplasser. For å nå et slikt mål må man ytterligere skjerpe inn HMS-arbeidet.

Et helt avgjørende ledd i å stadig bedre HMS-arbeidet, er å jobbe enda tettere sammen for å hindre at ulykker skjer – og ikke minst lære av hverandre når en ulykke skulle inntreffe. Om man kan få en effektiv modell for registrering og læring av uønskede hendelser på tvers av de ulike virksomhetene vil man kunne hente inn store gevinster av et slikt arbeid og en slik oversikt. Man har en periode jobbet med å få på plass slike ordninger, ikke minst gjennom arbeidet som er gjort i fellessatsingen «Charter for en skadefri bygg- og anleggsnæring». Det er utvilsomt gjort mye bra arbeid gjennom dette charteret – hvor en rekke ulike virksomheter og organisasjoner deltar.

Dette arbeidet skal videreføres med uforminsket styrke, og på toppledersamlingen ble det også gitt føringer om en ytterligere opptrapping av arbeidet gjennom en mer robust organisering og et klarere mandat for charteret. Man ønsker en videreføring av intensjonene og tiltaksplanene i charteret, men man ønsker samtidig å gi satsingen navnet «Samarbeid for sikkerhet» og fase ut ordet charter, som enkelte har pekt på har et noe uklart uttrykk. Sammen med resten av charterets styringsgruppe skal man nå jobbe videre med dette forslaget, og ikke minst jobbe videre med mandatet og finansieringen rundt sikkerhetssamarbeidet.

Charteret har så langt vært en vellykket satsing fra de ulike aktørene i næringen, men det er nok også helt på sin plass å ytterligere utvide og styrke denne satsingen – og samtidig gi charteret et mer tydelig uttrykk og ikke minst de ressursene som trengs for å videreføre arbeidet. Skal man klare å opprette et godt nav for deling innen HMS-arbeidet, spiller dette samarbeidsforumet en helt avgjørende rolle – og vi håper resten av næringen tar utfordringen og ønsker å videreutvikle dette sikkerhetssamarbeidet sammen med entreprenørene.