STARK har ambisjon om etablering av flere titalls distribusjonssentraler på Østlandet innen 2021. Foto: STARK

DT Group/Neumann Bygg sprer vingene over hele Østlandet med nytt kjedekonsept for proffen

Med bakgrunn i ekspansive planer, har byggevareforhandleren DT Group/Neumann Bygg etablert kjedekonseptet STARK i Norge. Målet er flere titalls distribusjonssentre på Østlandet innen 2021.

Det nye kjedekonseptet er rettet direkte mot proffmarkedet og STARK i Norge er helintegrert med Neumann Byggs virksomhet i Norge.

– For Neumann Byggs eksisterende kunder, betyr satsingen på Østlandet at Neumann Bygg og STARK blir landsdekkende, sier salgssjef Kjell-Tommy Johansen i STARK Norge til Byggeindustrien.

Kan levere  til det sentrale Østlandet

Mens Neumann Bygg også har en rekke byggevareforhandlere, skal STARK på Østlandet bygge opp rene distribusjonssentre for å serve proffkundene.

– Det første distribusjonssenteret er etablert på Dal i Eidsvoll i april og vi kan nå levere til det sentrale Østlandet, opplyser Johansen.

Vekstambisjonene for STARK i proffmarkedet på Østlandet er formidable og Johansen sier at STARK har en ambisjon om å etablere flere titalls distribusjonssentre av ulik størrelse mot 2021. Målet er en omsetning på 600 millioner kroner i løpet av 20201.

For DT Group er STARK allerede en kjent merkevare i Finland og Danmark. I Sverige profileres tilsvarende virksomhet under navnet Beijer Byggmaterial.

– STARK er i den spede begynnelsen, og det er naturlig at vi vil starte med å spre vingene ut fra det sentrale Østlandsområdet. Vi kan allerede i dag levere til kunder i hele Østlandsområdet, men vi ser for oss strategiske geografiske plasseringer av distribusjonssentraler på Østlandet i nærmeste fremtid, sier Johansen.

Mye å ta av i byggevaremarkedet

– Dere går rett inn i et marked med beinhard konkurranse. Hvordan vil markedet merke dette?

– Det er svært tøff konkurranse i byggevaremarkedet. Det merker vi allerede. Vi god støtte fra en nordisk gigant, og enkelte kunder synes vi er et friskt pust. Jobben nå er å vise hvem vi er og hva vi kan levere i markedet. Byggevaremarkedet spesielt i Oslo-området er enormt, sier han.

– Hva mener du er STARKs konkurransefortrinn?

– Det er selvsagt svært rask levering til kunder i nærheten av vårt distribusjonssenter i tillegg til god logistikk og transport. Distribusjonssentrene vil det bli flere av, men vi har rutinerte selgere som bidrar til å strukturere bestillinger for kundene, slik at vi allerede i dag lett klarer å levere til kunder i region Øst og utenforliggende regioner, sier Johansen.