Entreprenørene inn i reguleringsprosessen

De norske entreprenørene, først og fremst de store, har lenge bedt om å bli tidligere og bredere involvert i utviklingen av store og omfattende prosjekter. De får nå i stadig større grad mulighet til å vise sin kompetanse og erfaring nettopp gjennom tidligere involvering.

Bruk av totalentrepriser, samspillskontrakter og OPS-modeller er noe som har vært i stor utvikling de siste 10-15 årene, spesielt inn mot byggsektoren. Nå har vi en periode sett at dette også kommer for fullt innen utbygging av infrastruktur. Statens vegvesen har prøvd ut ulike modeller, og det samme har Bane NOR. Med etableringen av Nye Veier AS har man definitivt sett at totalentreprisemodellen i stadig økende grad også velges innen veibyggingen. Et sentralt punkt ved etableringen av den nye statlige utbyggeren var nettopp å utvikle måter å gjennomføre veiutbygginger på - man skal bygge billigere og raskere - og en del av dette innebærer tidligere involvering av entreprenørene. Dette har vi i praksis sett ved flere anledninger allerede, blant annet ved utbyggingen av E18 Rugtvedt – Dørdal som nylig ble signert med BetonmastHæhre. Denne konkurransen ble utviklet og signert gjennom Best Value Procurement-metoden – som kort og godt innebærer at man vurderer leverandørens kompetanse og prestasjon, blant annet gjennom intervjurunder – hvor tidlig involvering da blir sentralt.

Nå tar Nye Veier tidlig involvering enda et godt skritt videre. På pilotprosjektet E39 Mandal øst til Mandal by ønsker de at entreprenørene og rådgiverne skal komme enda tidligere inn i prosessen, og være med på å utarbeide reguleringsplanen sammen med utbyggerne. Med dette grepet knytter utbyggeren markedskompetansen enda tidligere inn i prosessen. Dette kan selvsagt ha flere fordeler. Entreprenørene og rådgiverne har i mange år kjent på kroppen hvilke konsekvenser valg som blir fattet i en reguleringsplan kan få av betydning for byggingen av selve strekningen noe frem i tid, både når det gjelder tid, kost og bruk av materialer. De har selvsagt opparbeidet seg mye nyttig praktisk kompetanse rundt hva en reguleringsplan kan bety for utbyggingen, og dette er selvsagt kunnskap som også utbyggerne, og da altså samfunnet som skal realisere veien, kan ha god nytte av.

Tidligere har det i praksis ikke vært enkelt å kunne utnytte denne kompetansen, og det er derfor et spennende valg Nye Veier nå er i ferd med på teste ut. Vi er overbevist om at et enda bredere kompetansenettverk definitivt vil slå positivt ut også i utarbeidelsen av selve planene rundt utbyggingen. Men dette setter selvsagt også krav til Nye Veier - at de gjennomfører konkurransene på en god og rettferdig måte, og ikke minst stiller krav til entreprenørene om å levere og stille med den nødvendige kompetansen. Dette vil uten tvil premiere de store og tunge aktørene som sitter på kompetansen som trengs. Ikke alle aktørene vil kunne levere etter slike krav, og dermed vil vi nok også se mange nye samarbeidskonstellasjoner mellom ulike entreprenører, og ikke minst må de ha med seg gode rådgivere på laget.

Det er en interessant reise Nye Veier er i ferd med å legge ut på - og det skal bli spennende å se hvordan markedet responderer på utfordringene. Mulighetene for å hente ut gode synergier er absolutt til stede – og markedet bør nå være modent for en slik utvikling. Nå kan virkelig entreprenørene bruke kompetansen gjennom tidlig involvering – som de har bedt om så lenge.