Vegar Vatne. Foto: Kimm Saatvedt
Innlegg: Må byggherren kontrollere timelister ved omtvistet regningsarbeid?
Etter NS-standardene skal entreprenøren ved regningsarbeid ukentlig inngi kostnadsoppgaver, som byggherren har 14 dager på seg til å kontrollere. Men må byggherren også kontrollere hvis byggherren er uenig i at arbeidene i det hele tatt skal avregnes på regning?
Innlegg av:
Vegar Vatne, assosiert partner i CMS Kluge Advokatfirma.
Dette er et meget praktisk spørsmål som
oppstår hyppig. Den “klassiske” situasjonen er at entreprenøren krever
tilleggsvederlag i form av regningsarbeid for et stykke arbeid byggherren mener
er omfattet av opprinnelig kontrakt. Byggherren avviser endringskravet, og når
entreprenøren deretter begynner å sende timelister velger byggherren å ikke
forholde seg til disse, fordi byggherren mener entreprenøren ikke skal ha
tillegg i det hele tatt.
Etter min erfaring er dette en relativt
utbredt oppfatning hos enkelte byggherrer (og hovedentreprenører). Men er det
riktig? Og hva risikerer den oppdragsgiver som dropper kontrollen, hvis det
senere viser seg at tilleggskravet var berettiget?
Dette var et av spørsmålene som oppstod i
sluttoppgjørstvisten etter “blålysbygget” for Fauske kommune, som tidligere er
omtalt på bygg.no.
Dette var på ingen måte blant de største uenighetene i saken, men det
illustrerer det jeg mener er en hyppig utbredt misoppfatning, som er grunnen
til at jeg mener dette spørsmålet fortjener et eget innlegg.
Bakgrunnen var at byggherren hadde pålagt grunnentreprenøren å detaljprosjektere
fundamenteringen. Dette mente grunnentreprenøren lå utenfor
kontraktsforpliktelsene. Byggherren var uenig, og mente dette var en del av
kontrakten. Både tingretten og lagmannsretten gav entreprenøren medhold, og
viste til at ansvaret for detaljprosjekteringen av fundamentene lå hos
byggentreprenøren.
Dermed hadde entreprenøren krav på
tilleggsvederlag for dette arbeidet. Men selv om entreprenøren vant frem med at
det var grunnlag for krav, ble kravsbeløpet avkortet fra ca. 1,4 MNOK til rett
i overkant av kr 800 000, noe retten bl.a. begrunnet med feil i
timelistene, som retten bl.a. mente inkluderte timer som gjaldt annet arbeid
enn fundamentprosjektering.
Problemet med denne avkortingen er at
byggherren ikke hadde protestert på disse timene underveis. Entreprenøren hadde
krevd arbeidene gjort opp som regningsarbeider, og hadde fakturert ihht. dette,
med timelister vedlagt fakturaene. Byggherren hadde avvist fakturaene, men kun
begrunnet med at byggherren mente arbeidene ikke skulle avregnes som
regningsarbeid. Timelistene hadde byggherren ikke fremmet noen spesifikke
innsigelser til – noe som ikke er helt uvanlig i slike situasjoner.
Etter regningsarbeidsreglene i NS 8407
skulle dette imidlertid lede til at timelistene ble lagt mer eller mindre
uprøvd til grunn, da byggherren etter NS 8407 pkt. 30.3.2 har en plikt til å
kontrollere inngitte kostnadsoppgaver innen 14 dager etter mottak. Dersom
byggherren ikke gjør dette, skal kostnadsoppgavene legges til grunn for
oppgjøret. I praksis betyr dette at byggherren ikke lenger kan bestride at
timene som er ført i timelistene er riktige.
Når lagmannsretten likevel tillot slike
anførsler i denne saken, var det med følgende begrunnelse:
“Til
utmålingen av kravet er lagmannsretten enig med tingretten i at kommunen ikke
hadde grunn til å bestride timetallet i Madsens fakturaer særskilt når kommunen
ikke godtok fakturaene som sådan. Lagmannsretten viser til at NS 8407 punkt
30.3.2, som Madsen har påberopt, gjelder byggherrens kontroll «ved
regningsarbeid». Når byggherre bestrider at det pågår «regningsarbeid» og
mener at det pågår kontraktsarbeid, kan byggherre vanskelig være forpliktet til
å følge kontrollreglene ved regningsarbeid for ikke å tape retten til
innsigelser. Når det er bestridt at det pågår regningsarbeid, har
totalentreprenøren ikke en berettiget forventning om oppgjør basert på
fremlagte timelister”
Lagmannsretten legger altså til grunn at
hvis byggherren først er uenig i at arbeidene skal utføres på regning, så
plikter ikke byggherren å kontrollere timelistene i det hele tatt.
Denne oppfatningen er etter min vurdering
klart feil. Når det først er konstatert at arbeidene skal utføres som
regningsarbeid, gjelder reglene i NS 8407 pkt. 30 fullt ut. At byggherren feilaktig
tror at arbeidene skal gjøres opp på annen måte er åpenbart ikke noe grunnlag
for å gjøre unntak fra disse reglene.
Noe annet ville da også fullstendig
undergravd formålet med regningsarbeidsreglene. Grunnen til at man har strenge
frister knyttet til inngivelse og kontroll av kostnadsoppgaver, er for å sikre
at denne typen uenigheter avklares løpende underveis i prosjektet, når det
faktisk er mulig å gjennomføre slike avklaringer. Enhver som har prøvd å nøste
opp i timelister som kan være både måneder og år gamle i forbindelse med
sluttoppgjørsdiskusjoner vet hvor håpløst det kan være.
Nettopp derfor er det i NS-kontraktene
knyttet klare sanksjoner til den av partene som ikke oppfyller sin plikt til å
bidra til tidsnær oppklaring: Den entreprenør som ikke leverer
kostnadsoppgavene i henhold til fristene må finne seg i å få kravet avkortet
til det byggherren måtte forstå. Dette gjelder selv om entreprenøren i ettertid
lykkes med å påvise at kostnadene faktisk var høyere. På den andre siden vil
den byggherre som ikke etterlever plikten til å kontrollere kostnadsoppgavene
innen fristen måtte finne seg i at innsigelsene går tapt. Også dette gjelder
selv om byggherren i ettertid skulle klare å påvise at det faktisk var feil i
kostnadsoppgavene, med mindre byggherren klarer å påvise at feilene som
påberopes er forårsaket forsettlig eller grovt uaktsomt, eller at driften var
uforsvarlig.
Byggherren kan åpenbart ikke ha adgang til
å fristille seg fra disse forpliktelsene kun fordi han feilaktig tror at
arbeidene ikke skal gjøres opp på regning. Byggherren bærer, som alle andre,
selv risikoen for gehalten i egne standpunkt. At entreprenøren ikke skal ha
noen berettiget forventning til at byggherren etterlever kontrollforpliktelsene
sine, bare fordi byggherren har inntatt et kontraktuelt galt standpunkt, er
åpenbart ikke holdbar jus. Tvert imot er
det i slike situasjoner desto større sannsynlighet for at det også oppstår
uenigheter om utmålingen, og foranledningen for kontroll er dermed desto
sterkere. Dersom byggherren skal stå fritt til å fremme innsigelser lenge i
etterkant, betyr det at entreprenøren nærmest må “rekonstruere” timelistene i
etterkant, noe som ofte vil være praktisk umulig.
Øvrig rettspraksis viser da også at de
byggherrene som unnlater å kontrollere kostnadsoppgavene for omstridt
regningsarbeid normalt taper innsigelsene mot dokumentasjonen. Nye Jordal Amfi
(LB-2022-176713) er et eksempel på det: I den saken var partene uenige om i
hvilken grad entreprenøren kunne føre timer for administrasjonskostnader i
forlenget byggetid. Byggherren bestred dette, med henvisning til kontraktens
riggformel, og fremsatte heller ingen innsigelser til kostnadsoppgavene
entreprenøren løpende sendte inn. Lagmannsretten la da – korrekt – til grunn at
når byggherren ikke hadde protestert underveis, så var det nå for sent å fremme
innsigelser mot dokumentasjonen.
Den rettsoppfatning Hålogaland gir uttrykk
for bør derfor ikke bli noe eksempel til etterfølgelse. For oppdragsgivere (det
være seg byggherre, hovedentreprenør eller andre) som kommer i lignende
situasjoner er det derfor viktig å være klar over at man som oppdragsgiver må
kontrollere og fremme innsigelser mot kostnadsoppgaver selv om man er
uenig i at arbeidene skal avregnes som regningsarbeid. Gjør man ikke det,
risikerer man å tape alle innsigelser mot kostnadsoppgavene dersom det senere
skulle vise seg at man tok feil med tanke på avregningsmetoden.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.